Barrandovský most v Praze je po dvou letech rekonstrukce opět plně v provozu
Po dvouleté rekonstrukci se v neděli 24. listopadu 2024 znovu otevřel kompletně opravený Barrandovský most v Praze. Řidiči tak od 13:00 mohou využívat všech osm jízdních pruhů bez jakýchkoliv dopravních omezení.
Jedná se o jednu z nejvýznamnějších dopravních staveb v hlavním městě, která výrazně přispěje k plynulosti provozu na jedné z nejvytíženějších komunikací v České republice.
Barrandovský most byl postaven v roce 1983 a od té doby se stal klíčovou součástí pražské dopravní infrastruktury. Denně jím projede přibližně 140 tisíc vozidel, což z něj činí nejvytíženější most v Praze i v celé zemi. Navzdory jeho důležitosti byl most opravován vůbec poprvé od svého uvedení do provozu. Rekonstrukce mostu, která byla zahájena v květnu 2022, probíhala ve čtyřech etapách. Finální práce na severní části mostu začaly letos v březnu a původně měly být dokončeny na konci letních prázdnin. Díky sloučení některých etap a efektivnější organizaci se však podařilo termín výrazně zkrátit. Most byl plně dokončen o rok dříve, než se původně plánovalo, což znamená velký úspěch nejen pro projektanty, ale i pro všechny Pražany a řidiče.
Modernizace za více než miliardu korun
Rekonstrukce si vyžádala investici ve výši 1,14 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek původního rozpočtu. K navýšení nákladů přispěla zejména volba modernějšího betonu a dalších materiálů, které zajistí delší životnost mostu. Cílem bylo nejen opravit viditelné poškození, ale také zabezpečit konstrukci mostu na několik dalších desetiletí. Součástí rekonstrukce byla také modernizace nájezdových ramp a sanace povrchů. Přestože hlavní stavební práce skončily, dělníci se na most v příštím roce ještě vrátí, aby provedli závěrečnou údržbu povrchů. Tyto práce však již nebudou omezovat provoz.
Významné dopravní komplikace během rekonstrukce
Rekonstrukce mostu přinesla během posledních dvou let výrazné dopravní komplikace. Omezení se dotkla zejména Strakonické a Jižní spojky, které tvoří hlavní přístupové trasy na most. Doprava byla po většinu času vedena v provizorních jízdních pruzích, což vedlo ke zpomalení provozu a častým dopravním zácpám. Ve finální fázi oprav probíhaly zátěžové zkoušky, které simulovaly reálné zatížení mostu. Během těchto testů bylo nutné uzavřít severní část mostu, nájezdové rampy z Modřanské a sjezdové rampy na ulice K Barrandovu a Strakonickou. Také chodník pro pěší a cyklisty na severní straně byl dočasně uzavřen.
Bezpečnější a odolnější most
Po dokončení oprav je Barrandovský most nejen funkční, ale také mnohem odolnější vůči zatížení i povětrnostním podmínkám. Modernizované technologie a materiály použité při rekonstrukci zajistí jeho delší životnost a nižší nároky na údržbu v budoucnosti. Opravený Barrandovský most výrazně přispěje ke zlepšení dopravní situace v Praze. Umožní plynulejší průjezd nejen osobních automobilů, ale také nákladní dopravy, která tvoří významnou část provozu. Odstranění všech omezení by mělo ulehčit také přetížené Jižní spojce a Strakonické, což dlouhodobě trápilo jak místní obyvatele, tak řidiče.