Bezpečnostní situace v Rudém moři naruší v Evropě výrobu aut Volvo a Tesla
Berlínská továrna americké automobilky Tesla podle agentury DPA od 29. ledna na dva týdny zastaví většinu výroby...
Automobilky Tesla a Volvo kvůli narušení dodavatelských řetězců v důsledku útoků jemenských povstalců v Rudém moři pozastaví výrobu ve dvou svých evropských závodech. Značka Volkswagen osobní vozy ze stejnojmenného německého koncernu ale neočekává v důsledku zmíněných útoků významné omezení výroby, uvedl dnes mluvčí podniku.
Berlínská továrna americké automobilky Tesla podle agentury DPA od 29. ledna na dva týdny zastaví většinu výroby, protože jí chybějí díly. Švédská automobilka Volvo, jejímž většinovým vlastníkem je čínská společnost Geely, příští týden přeruší na tři dny výrobu v závodě v belgickém Gentu. Tato pauza se podle mluvčího firmy neodrazí na dodávkách ani na výrobních cílech.
Značka Volkswagen osobní vozy neočekává významné omezení výroby ve svých závodech, uvedl mluvčí firmy. Změna trasy lodí od prosince zajistí, že se náklad dostane na místo určení, i když s mírným zpožděním, dodal.
"Kvůli chybějícím dílům jsme nuceni v období od 29. ledna do 11. února výrobu automobilů v gigafactory Berlin-Brandenburg s výjimkou některých úseků zastavit," informovala Tesla. "Od 12. února bude výroba v plném rozsahu obnovena," dodala. Agentura Reuters uvedla, že Tesla je první firmou, která informovala o přerušení produkce kvůli situaci v Rudém moři. Další firmy, například švédská nábytkářská firma IKEA, varovaly před zpožďováním dodávek.
Tesla vysvětlila, že napětí v Rudém moři a s ním spojené přeložení námořních cest mezi Asií a Evropou přes mys Dobré naděje u jižního pobřeží Afriky mají dopad i na její továrnu u Berlína. "Kvůli výrazně delším časům na dopravu vzniká mezera v dodavatelských řetězcích," doplnila firma.
Od začátku války Izraele proti teroristickému hnutí Hamás v Pásmu Gazy jemenští povstalečtí Húsíové s podporou Íránu útočí v Rudém moři na lodě, které mají podle nich nějaké vazby na Izrael. Velcí námořní dopravci se proto této důležité obchodní cestě ve stále větší míře vyhýbají. Spojené státy a Británie v noci na dnešek proti Húsíům zahájily odvetné údery. Lodě proplouvající Rudým mořem směřují k Suezskému průplavu, kudy vede nejrychlejší spojení mezi Asii a Evropou.
V továrně Tesly v Grünheide u Berlína se elektromobily vyrábějí od března 2022. Pracuje tam asi 11.500 lidí a v současnosti továrna vyrábí více než 250.000 aut ročně. V budoucnu Tesla plánuje kapacitu závodu výrazně zvýšit.
Analytici podle agentury Reuters očekávají, že zhoršená bezpečnostní situace může mít vliv i na další výrobce aut, kteří spoléhají na dodávky dílů z Asie, zejména z Číny. "Tesla je odkázaná na Čínu, co se týče dílů k bateriím. Ty je potřeba dovážet do Evropy přes Rudé moře, což pro výrobu v Evropě neustále znamená riziko," řekl Sam Fiorani ze společnosti AutoForecast Solutions, která sleduje výrobu v automobilovém průmyslu a jeho dodavatelské řetězce.
Výrobci elektromobilů a také analytici v posledních měsících upozorňují, že odbyt se v této branži nezvyšuje tak rychle, jak se očekávalo. Některé společnosti kvůli tomu snižují ceny ve snaze podpořit poptávku, na které se negativně podepsala ekonomická nejistota.
Zdroj: ČTK