Čínský prodejce Alibaba zvýšil tržby o 29 procent, nejméně za šest čtvrtletí
Největší čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding ve druhém čtvrtletí svého finančního roku zvýšil tržby o 29 procent...
Největší čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding ve druhém čtvrtletí svého finančního roku zvýšil tržby o 29 procent na 200,7 miliardy jüanů (asi 699 miliard Kč), což je nejpomaleji za šest čtvrtletí. Zaostaly také za odhady. Firma dnes uvedla, že za celý rok by měla růst nejpomaleji od roku 2014. Na vině je klesající spotřeba v Číně a přísnější dohled kontrolních úřadů, upozornila agentura Reuters.
Analytici v anketě společnosti Refinitiv odhadovali, že tržby se ve druhém čtvrtletí zvýší na 204,93 miliardy jüanů. Čistý zisk meziročně klesl o 81 procent na 5,37 miliardy jüanů.
Alibaba je těžkou vahou v sektoru čínského internetového prodeje. Dlouho bývala dávána ostatním firmám za vzor, ale jako na první na ni také dopadla přísná ruka čínských úřadů, když Peking zpřísnil předpisy týkající se digitálních technologií.
Regulační zásahy uškodily také čínskému gigantovi v oblasti her a sociálních médií Tencent Holdings. Ten zaznamenal nejpomalejší čtvrtletní růst tržeb od vstupu na burzu v roce 2004. Naopak tržby společnosti JD.com, velkého konkurenta Alibaby, v období od července do září odhady analytiků překonaly.
Zakladatel Alibaby Jack Ma po své loňské kritice čínského regulačního systému téměř zmizel z veřejného života. Jeho firma na jaře dostala pokutu 18 miliard jüanů (tehdy asi 60 miliard Kč) za maření hospodářské soutěže.
S akciemi Alibaby se obchoduje na burze v New Yorku. Před začátkem dnešního obchodování tam vykazovaly pokles o více než šest procent zhruba na 151 USD. Akcie JD.com na americkém burzovním trhu Nasdaq naopak asi dvě procenta přidávaly.