Elektromobilita v Česku trhá rekordy, evropský trh ale zpomaluje
Zatímco český trh s elektromobily loni zažil rekordní růst, celoevropské statistiky ukazují propad zájmu. Největší pokles hlásí Německo, naopak Česko překonalo hranici 36 tisíc registrovaných elektromobilů a zaujalo přední místo v dynamice růstu.
Česká republika loni zažila rok plný elektromobilových úspěchů. Během roku 2024 bylo registrováno 9 943 nových osobních bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 64 %. Česko tak patří k zemím s nejrychlejším růstem na evropském trhu. V prosinci 2024 přibylo dalších 978 registrací, což výrazně přispělo k celkovému počtu více než 36 tisíc elektromobilů, které se aktuálně pohybují po českých silnicích.
Tesla dominuje českému trhu
Velký podíl na růstu má značka Tesla, která ovládla český trh s elektromobily. Její Model Y se stal nejregistrovanějším vozem loňského roku, když poprvé překonal hranici 2 000 registrací (2 006 vozidel). Druhé místo obsadila Tesla Model 3 (1 656 registrací) a třetí Škoda Enyaq (1 641 registrací), která byla dlouho lídrem českého trhu.
Podle odborníků stojí za růstem nejen popularita konkrétních modelů, ale také vládní podpora, zejména záruční program Elektromobilita Národní rozvojové banky, který probíhal od března do října 2024. Díky němu bylo financováno více než 6 000 elektromobilů, což významně přispělo k růstu registrací.
Sekundární trh otevírá dveře dalším zákazníkům
Značný vliv na dostupnost elektromobilů měl také sekundární trh. Podíl ojetých elektromobilů na celkových registracích dosáhl zhruba čtvrtiny, což podle odborníků činí elektromobily cenově dostupnějšími pro širší spektrum zákazníků. Nákup ojetého elektromobilu často představuje finančně zajímavou alternativu, shodují se analytici.
Evropský trh zpomaluje, Česko drží tempo
Zatímco v Česku zájem o elektromobily roste, evropský trh loni zaznamenal pokles o téměř 6 %. Nejvýraznější propad hlásí Německo, kde se zájem snížil o více než 30 % kvůli ukončení dotačních pobídek. Podobný pokles se projevil i ve Finsku, Irsku nebo Švédsku. Naopak růst zaznamenaly například Belgie, Nizozemsko či Dánsko.
Celkově bylo v celé EU loni registrováno přes 1,3 milionu nových elektromobilů. I přes dynamický růst v Česku je podíl bateriových vozidel na celkovém počtu nových registrací stále pod 5 %. Nižších hodnot dosáhlo pouze pět zemí EU, mezi nimi Itálie, Bulharsko nebo Slovensko.
Budoucnost české elektromobility
Do budoucna se očekává další růst českého trhu, a to díky rozvoji infrastruktury dobíjecích stanic, novým modelům a inovacím v oblasti baterií. V Česku je aktuálně evidováno více než 5 600 veřejných dobíjecích bodů, což nás řadí na 14. místo mezi zeměmi EU.
K dalšímu růstu přispějí také cenově dostupnější modely, které mají letos přijít na trh, například Škoda Elroq, Renault 5 nebo Hyundai Inster. Inovované verze populárních modelů, jako Tesla Model Y Juniper či Škoda Enyaq, mají navíc přilákat nové zákazníky.
Klíčovým úkolem podle odborníků bude i nadále vyvracení mýtů a dezinformací, které jsou s elektromobilitou spojeny. Díky kombinaci technologických inovací, dostupnějších cen a rozšiřující se infrastruktury má česká elektromobilita šanci na další rekordní rok.