Nejlevnější ojetiny za posledních 5 let, i tak si ale Češi čím dál víc nakupují nová auta
Češi letos výrazněji investují do nových automobilů, přičemž za prvních devět měsíců roku se jich prodalo téměř 172 tisíc. Tento růst představuje meziroční nárůst o zhruba 2,6 % a pokračuje tak trend z předchozích dvou let. Oblíbenost SUV vozů stále dominuje, a roste také zájem o elektromobily a hybridy.
Ačkoliv ceny nových i ojetých vozů nadále rostou, český automobilový trh si vede dobře, jak dokládají statistiky prodejů i zájem o ojeté vozy.
Za první tři čtvrtletí roku 2024 se v České republice prodalo téměř 172 tisíc nových aut, což je meziročně téměř o tři procenta více než ve stejném období loňského roku. Prodej nových vozů se už třetím rokem v řadě zvyšuje a zájem o prostorné rodinné SUV dominuje českému trhu. Podle odborníků je růst prodejů spojen s mírným zlepšením ekonomické situace domácností a s rostoucími reálnými příjmy. Právě ty umožňují více lidem investovat do nového auta, což se odráží ve vyšších číslech prodejů.
Automobilky hlásí vyšší prodeje
Automobilky na českém trhu hlásí růst prodeje i přes některé překážky, jako jsou vyšší ceny energií a rostoucí inflace. Automobilka Toyota zaznamenala zvýšení prodejů o 18 % od začátku roku, zatímco Škoda Auto zůstala na stabilní úrovni s drobným poklesem o 1 %. Tento vývoj dokazuje, že i přes drobné poklesy v jednotlivých segmentech je celkový trend pozitivní.
Zatímco se poptávka po nových vozech zvyšuje, elektromobily a plug-in hybridy si také nacházejí své místo na českém trhu. Přestože elektromobily tvoří stále menší podíl na celkových prodejích, jejich podíl se z roku na rok zvyšuje. Zákazníci však často upřednostňují plug-in hybridy, které kombinují výhody spalovacího a elektrického motoru. Navzdory růstu zájmu o ekologická auta stále většina řidičů v České republice volí klasické benzínové či naftové motory, přičemž vozy s benzínovým pohonem tvoří dvě třetiny všech prodaných aut. Auta s naftovým motorem si drží stabilní čtvrtinový podíl na trhu.
Ceny nových vozů však v posledních třech letech vzrostly. Podle automobilek jde o reakci na růst cen energií a inflaci, které zdražují výrobu. Tento růst dosahuje v průměru 15 až 20 % a očekává se, že ceny půjdou nahoru i v příštích letech. Automobilový trh tedy čelí výzvě udržet prodejní čísla, a to zejména v kontextu stále vyšších cen.
Ojetiny za 50 tisíc
Zájem o ojeté vozy rovněž neztrácí na síle, a to navzdory klesajícím cenám. Některé autobazary hlásí, že letošní rok je pro ně nejlepším rokem v historii. Po pandemii, kdy ceny ojetin prudce vzrostly, letos jejich cena mírně poklesla, přičemž průměrná cena ojetého auta klesla oproti loňskému roku o devět tisíc korun. Tento vývoj ale zároveň doprovází zvýšení průměrného stáří ojetin. Zákazníci se podle statistik nejvíce zajímají o levná auta s cenou okolo 50 tisíc korun, zejména v regionech jako je Ústí nad Labem.
Naopak vozidla s nižším nájezdem, především ta se stářím do tří let a nájezdem pod 100 tisíc kilometrů, jsou stále dražší než starší vozy s vyšším počtem najetých kilometrů. Toto potvrzují i velké autobazary, které zaznamenávají obrovský zájem o zánovní vozy. Rychlejší prodejní cykly a větší dostupnost těchto vozů jim umožňuje udržet si vysoký obrat.
Při výběru ojetých vozů hraje roli i několik dalších faktorů. Češi podle průzkumů věnují výběru ojetého auta v průměru tři měsíce, během nichž se zaměřují především na dostupnost náhradních dílů a celkové náklady na opravy. Skoro polovina prodaných ojetých aut má podle statistik za sebou nějakou nehodu, což je pro zákazníky dalším významným faktorem při rozhodování.