Akcie mediální firmy Lagardere prudce zpevňují, spekuluje se o spojení s Vivendi
Akcie francouzské mediální společnosti Lagardere dnes na burze v Paříži přidávají více než...
Akcie francouzské mediální společnosti Lagardere dnes na burze v Paříži přidávají více než 20 procent. Podle analytiků je to výsledek spekulací, že by tuto firmu mohla převzít konkurenční společnost Vivendi. Spojením obou podniků by tak vznikla jedna z největších mediálních skupin v Evropě, uvedla agentura Reuters.
Vivendi už vlastní v Lagardere 27 procent akcií. Nově se však firma dohodla, že koupí 17,9 procenta od dalšího investora, a sice od firmy Amber Capital. Cena činí 610 milionů eur (15,4 miliardy Kč). Pokud úřady tuto dohodu schválí, podíl Vivendi v Lagardere přesáhne 30 procent. Při překročení této hranice je skupina podle francouzských zákonů povinna předložit zbývajícím akcionářům nabídku na odkup jejích akcií.
Vivendi chce nabídnout za jednu akcii Lagardere 24,10 eura, což je stejná cena, jakou zaplatí Amber Capital. To oceňuje celou skupinu na 3,4 miliardy eur. Tržní hodnota Lagardere podle středeční závěrečné ceny akcií na burze činila 2,7 miliardy eur.
Prodej podílu by však mohl trvat měsíce, protože vyžaduje povolení regulačních orgánů, včetně orgánů EU. Cílem Vivendi je podle jejích slov dokončit akvizici nejpozději v prosinci 2022. Analytici však upozorňují, že převzetí může narazit na problémy s antimonopolními úřady. Vivendi i Lagardere totiž vlastní i vydavatelské společnosti. Podle zdrojů je však mnoho akcionářů připraveno podíl prodat, včetně katarského investičního fondu, který vlastní 11,5 procenta akcií.
V případě úspěchu bude akvizice Lagardere znamenat konec společnosti, která kdysi patřila k francouzským národním šampionům a která v minulosti, kdy žil její zakladatel, vlastnila mimo jiné velké podíly ve společnostech, jako je výrobce letadel Airbus. Dědic a generální ředitel Arnaud Lagardere části konglomerátu postupně rozprodává.
Společnost Lagardere vlastní mimo jiné časopis Paris Match, týdeník Journal du Dimanche nebo rozhlasovou stanici Europe 1. Dále skupina vlastní maloobchodní aktivity v odvětví cestovního ruchu a působí ve vydavatelské činnost, mimo jiné vlastní značku Hachette.
Vivendi vlastní například filmové a televizní studio Canal+, reklamní společnost Havas či vydavatelství Editis. Největším akcionářem firmy je konglomerát Bolloré, který vlastní francouzský miliardář Vincent Bolloré.
Mediální snahy Bollorého podle zdrojů ve Francii znepokojily nejbližší okolí prezidenta Emmanuela Macrona. Někteří se obávají, že nové mediální impérium by mohlo způsobit, že média budou před prezidentskými volbami v roce 2022 zaplavena pravicovými názory.
Zdroj: ČTK
"Ceny akcií neodráží současný stav věcí, ale vyhlíží budoucí vývoj."