Boeing vyrobil poslední letadlo 747

První let stroj uskutečnil v roce 1969 a byl tehdy největším komerčním letadlem na světě...

Boeing vyrobil poslední letadlo 747
 Redakce
Redakce

Po více než půl století opustil montážní linku společnosti Boeing poslední letoun 747. Obrovské letadlo s typickým hrbem v přední části vystřídalo řadu rolí - od dopravního letadla schopného přepravit více než 500 cestujících, přes funkci nákladního letadla až po letadlo s označením Air Force One, které je určeno pro prezidenty Spojených států. První let stroj uskutečnil v roce 1969 a byl tehdy největším komerčním letadlem na světě a prvním letadlem se dvěma uličkami, uvedla agentura AP.

Letoun 747 má druhou palubu, která se táhne od kokpitu dozadu přes třetinu letadla. Získalo tak charakteristický hrb, díky kterému je okamžitě rozpoznatelné. Tento designový prvek také inspiroval jeho přezdívku - letadlu se říká Velryba. Později však tento stroj získal elegantnější přezdívku Královna nebes, známý je ale také jako Jumbo Jet.

Reklama

Výroba prvního letadla 747 trvala skoro 16 měsíců, od té doby jich firma dokončila dalších 1573. V posledních zhruba 15 letech Boeing a konkurenční evropská společnost Airbus uvedly na trh nová velká letadla se dvěma motory místo čtyř. Jsou úspornější a ziskovější.

Jako první uvedly letoun do pravidelného provozu v roce 1970 aerolinky Pan Am. Z amerických společností byly aerolinky Delta poslední, které letoun používaly pro osobní přepravu. Lety s ním ukončily v roce 2017. Někteří zahraniční přepravci s ním však létají i nadále, včetně německé letecké společnosti Lufthansa. Ukončení výroby oznámil Boeing v roce 2020.

Reklama

Poslední letoun nyní absolvuje zkušební lety a předán by měl být začátkem příštího roku. Jeho majitelem bude nákladní dopravce Atlas Air, který si začátkem letošního roku objednal čtyři nákladní letouny 747-8.

Ukončení výroby neznamená, že tento typ letadla zmizí z oblohy. Bude tam ale stále vzácnější.

Pro Boeing už toto letadlo nemá velký význam. V poslední době se stroj 747 vyráběl prakticky pouze jako dopravní letadlo. Výjimkou byla verze pro americký vládní letoun Air Force One.

Titul největšího letadla pro přepravu cestujících sebral Boeingu 747 až na začátku tisíciletí konkurenční Airbus A380. Také společnost Airbus ale výrobu tohoto letadla již ukončila, poslední předala loni v prosinci. Projekt nového letadla Airbus představil v roce 2000 a poprvé se A380 ukázal na veřejnosti v roce 2005. Celkem bylo vyrobeno 251 těchto letadel.


Zdroj: ČTK

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama