Co nám odhaluje propouštění v General Motors?
Největší americká automobilka, legendární General Motors, ohlásila plán na výrazné škrty...
Největší americká automobilka, legendární General Motors, ohlásila plán na výrazné škrty. Firma hodlá zavřít 5 továren na domácím trhu a dalších několik po světě. Propustí až 14 tisíc zaměstnanců. Cílem je ušetřit peníze pro investice do inovací, zejména elektromobilů. Firma potřebuje více softwarových inženýrů pro “chytrá” auta a méně tradičních mechaniků pro spalovací motory. Rozhodnutí signalizuje mnohé o stavu amerického a globálního automobilového průmyslu. Bezpochyby ukazuje na pokračující robotizaci a elektromobilitu. Vypovídá rovněž o vlivu ceny ropy a nastavení monetární politiky Americké centrální banky (FED).
Růst globálního i amerického automobilového průmyslu se prakticky zastavil a nyní je otázka, zda se objemy prodejů udrží na současných vysokých úrovních, a nebo zda budou klesat. Klíčové bude zachování ziskových marží ve chvíli, kdy materiálové i mzdové náklady rostou. Automobilka General Motors chce předejít podobné situaci, do jaké se dostala v letech světové hospodářské krize, kdy zaváhala a příliš pozdě reagovala na ochlazení poptávky.
Nízké úrokové sazby amerického FEDu od roku 2009 vedly k levným úvěrům a jednodušší dostupnosti leasingů za účelem nákupů automobilů, a to často nad možnosti spotřebitelů. Zlé jazyky tvrdí, že v segmentu autopůjček se vytvořila podobná bublina, jako byla před deseti lety u hypoték. Celková velikost tohoto segmentu je ale mnohonásobně menší, takže případný dopad na ekonomiku by neměl být tak silný jako u hypoteční krize. Růst úrokových sazeb každopádně bere spotřebitelům chuť i reálnou možnost nakupovat na úvěr “velké” položky dlouhodobé spotřeby, jakými auta jednoznačně jsou.
Automobilka hodlá snižovat produkci zejména na domácím trhu, tedy v USA. Spojené státy jsou zkrátka pro průmyslovou výrobu stále drahé a kvůli zavádění cel na ocel a hliník se staly ještě relativně méně konkurenceschopnými. Společnost zavírá závody, které vyrábí méně populární modely, a reaguje primárně na změny trendu ve spotřebitelské poptávce. Zákazníci místo sedanů nakupují více SUV, crossover automobilů a užitkových vozů, které pro automobilky přinášejí podstatně vyšší marže. Nízké ceny ropy v posledních letech pomohly k vyšší popularitě větších aut s vyšší spotřebou pohonných hmot. General Motors má potíže konkurovat zejména v segmentu malých levných aut, kde jde o nejnižší prodejní cenu. Posilující kurz dolaru zároveň zdražuje exporty amerických automobilek.
Budoucí fokus automobilky se zcela správně přesouvá k automatizaci, vysokomaržovým segmentům a zejména k elektromobilům. Zavírání fabrik by mělo vést sice k nižším tržbám, ale také k vyšším ziskovým maržím. Celkové dopady na zisky by tedy nemusely být negativní. Zavírání továren však bude mít výrazný dopad na dodavatele subkomponentů.
[sc:articleform id=5 articleid=781]
"Propouštění je politicky citlivé téma. V automobilovém odvětví je vysoká zaměstnanost a zavírání továren nevrhá dobré světlo na zavádění cel proti Číně ze strany současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Tomu se plány automobilky nelíbí a rád by ji přesvědčil, aby zachovala výrobu v USA. Prezident Trump dokonce chce, aby společnost General Motors přesunula některé továrny za zahraničí zpět do Spojených států. Finální podoba plánu General Motors se tedy dost možná změní a nynější zprávy mohou být pouze prvním kolem vyjednávací taktiky."