Didi bude mít odbory, které jsou v čínských technologických firmách vzácné
Čínský poskytovatel alternativní taxislužby Didi Global pomůže svým zaměstnancům založit odbory...
Čínský poskytovatel alternativní taxislužby Didi Global pomůže svým zaměstnancům založit odbory. V čínském technologickém sektoru, kde jsou odbory velmi vzácné, je to průlomový krok. S odvoláním na dva informované zdroje to dnes uvedla agentura Reuters.
Rozhodnutí o odborech přichází v době, kdy čínská vláda zvolila tvrdý postup proti největším technologickým firmám, který zahrnuje řadu vyšetřování antimonopolním úřadem a pokut či kritiku politiky, která zahrnuje vykořisťování zaměstnanců a porušování práv spotřebitelů.
Založení odborů bylo podle zdrojů oznámeno minulý měsíc na interním fóru. Zpočátku je budou řídit zaměstnanci v pekingské centrále a povede je vládou podporovaná Všečínská federace odborů (ACFTU).
Čínská státní média kritizují Didi za nespravedlivé odměňování řidičů a v současnosti firmu vyšetřuje několik čínských regulačních orgánů v souvislosti s jejím vstupem na americký akciový trh. Řidiči Didi většinou pracují na částečný úvazek a bez plných zaměstnaneckých výhod.
Federace ACFTU a několik vrcholných vládních orgánů v červenci zveřejnily pokyny týkající se ochrany práv pracovníků takzvané gig ekonomiky. Tak se označují situace, kdy lidé pro tyto firmy obvykle pracují na základě smlouvy nebo jako osoby samostatně výdělečně činné, a ne jako zaměstnanci na plný úvazek. Navrhly také, že odbory by mohly pomoci při vyjednávání s firmami. Minulý měsíc se pak nejvyšší soud v Číně změřil na praxi přesčasů nazývanou 996, tedy práce od devíti ráno do devíti večer šest dní v týdnu, a označil ji za nezákonnou. Tato praxe je běžná u mnoha čínských technologických firem.
Agentura Bloomberg upozornila, že historie odborů v Číně sahá do roku 1921. Dnes je většina odborových svazů součástí vládou podporované ACFTU, která ale podle výzkumníka organizace China Labour Bulletin Aidana Chaua ztratila většinu své efektivnosti. Mezi čínskými internetovými společnostmi prakticky neexistují silné odbory, částečně kvůli odporu vlády k samoorganizovaným skupinám občanů, které by mohly podkopat sílu vládní strany.
Společnost Didi byla založena v roce 2012. Věhlas si získala mimo jiné tím, že z čínského trhu vytlačila amerického konkurenta Uber. Ten prohrál cenovou válku a nakonec své čínské aktivity prodal právě firmě Didi, a to výměnou za podíl v ní.
Zdroj: ČTK
"Společnost Didi má na čínském trhu dominantní postavení. V poslední době jí začínají konkurovat alternativní taxislužby zakládané automobilkami. Patří mezi ně Geely a SAIC Motor."