Firmě Nike kvůli silnějšímu dolaru a růstu nákladů klesl zisk o 22 %
Důvodem byly vyšší náklady, zvláště na dopravu, a silnější dolar...
Americkému výrobci sportovního oblečení a obuvi Nike klesl v prvním finančním čtvrtletí čistý zisk o 22 procent na 1,47 miliardy USD (36,7 miliardy Kč). Důvodem byly vyšší náklady, zvláště na dopravu, a silnější dolar. Firma to uvedla ve čtvrtek v tiskové zprávě. Její akcie na zveřejněné výsledky zareagovaly asi desetiprocentním propadem.
Tržby za tři měsíce do konce srpna stouply o čtyři procenta na téměř 12,7 miliardy USD. Bez zahrnutí vlivu změn směnných kurzů se zvýšily o deset procent. Silný dolar totiž snižuje tržby ze zahraničí při převodu na americkou měnu.
Tržby v Severní Americe, což je pro Nike největší trh, vzrostly o 13 procent na 5,5 miliardy USD. V regionu zahrnujícím Evropu, Blízký východ a Afriku se téměř nezměnily, činily 3,33 miliardy USD. V Číně, která je pro firmu třetím nejvýznamnějším regionem, tržby klesly o 16 procent na 1,65 miliardy USD.
Vyšší náklady na dopravu kvůli problémům v globálním dodavatelském řetězci mají negativní vliv na zisk firmy. Nike však očekává, že tyto problémy se v nadcházejících měsících zmírní. Náklady společnosti ve čtvrtletí stouply o deset procent na 3,9 miliardy USD.
Firma také varovala, že hrubé marže zůstanou v letošním fiskálním roce pod tlakem kvůli rychle rostoucímu dolaru a nutnosti vyšších slev. Celkové zásoby firmě na konci prvního čtvrtletí vzrostly o 44 procent na 9,7 miliardy USD, v Severní Americe se zvýšily o 65 procent. Poptávka po značkách Nike, včetně Jordan a Converse, ve čtvrtletí klesla. Lidé totiž kvůli krizi životních nákladů omezují nákupy zboží, které nepovažují za nezbytné.
Zdroj: ČTK