Jak atraktivní jsou evropské akcie?

Přednost před silně naceněnými cyklickými tituly by tak měly dostat malé a střední podniky...

Jak atraktivní jsou evropské akcie?
 Redakce
Redakce

„Přednost před silně naceněnými cyklickými tituly by tak měly dostat malé a střední podniky, které jsou nyní konzervativněji naceněné,“ říká analytik BHS Timur Barotov.

Zpětně je relativně snadné si odůvodnit rally na hlavních evropských akciových indexech od konce roku 2022. Hlavními činiteli byly pozitivní makroekonomické zprávy a silné poklesy valuací z předchozího roku. Ačkoli není vyloučené, že se makro situace bude nadále zlepšovat, poměr rizika ku ziskům podle našeho modelu je v současnosti relativně neatraktivní. Pomyslný bezpečnostní polštář, který existoval v podobě nižších valuací a pesimistického sentimentu je nyní značně malý. Spoustu investorů se nechalo unést silným růstem a přidalo se do akciové rally i přes seriózní růst inflace a úrokových sazeb. V průměru se tak valuace evropských akcií pohybují na horní hranici historického rozpětí P/E poměru. Ačkoli samo o sobě toto nepředstavuje důvod pro pokles cen akcií v následujících měsících, další růst cen by byl ospravedlněn pouze lepšími zisky a celkově ekonomickou situací. Jakékoli zklamání v těchto oblastech tudíž snadněji povede k odprodeji. Leadrem v letošním rally na akciových trzích byly cyklické sektory a překonaly tak výkonnostně své defenzivní protějšky o zhruba 20 %. Historicky takováto dynamika předznamenávala začátek nového hospodářského cyklu, který pokračoval v dalším růstu cen cyklických akcií.

Reklama

Ovšem méně povzbudivý je fakt, že ekonomika eurozóny v současnosti čelí rizikům plynoucích z boje proti vysoké inflaci. Zisky společností v období zpomalující ekonomické aktivity mají tendenci výrazně klesat. Zatím jsme tento efekt u cyklických akcií neviděli. Inflace v eurozóně je v brzké fázi dezinflace a lze předpokládat, že v dalších měsících dojde ke stlačení marží společností. Mnoho technických indikátorů, které v minulosti správně předvídaly recese jsou nyní v recesním teritoriu. K nejpopulárnějším patří křivka rozdílu výnosů mezi 10letým a 3měsíčním vládním dluhopisem Spojených států. V současnosti je tato křivka výrazně pod nulou, což obvykle značí recesi a období jejího růstu obvykle bývá pro aktiva obdobím nejbolestivějším. Prozatím to ale jenom stagnuje zhruba na stejné úrovni. Evropská ekonomika a americká jsou vysoce integrované a jakýkoli šok americké ekonomiky výrazně ovlivní i tu evropskou.

Přednost před silně naceněnými cyklickými tituly by tak měly dostat malé a střední podniky, které jsou nyní konzervativněji naceněné. Pokud dojde k oživení evropské ekonomiky, tyto tituly nezůstanou nečinně čekat. Této třídě aktiv by také mohlo pomoci posilující euro a klesající inflace, což je nyní předpokládaný trend od budoucna. Oba faktory měly historicky pozitivní vliv na ceny těchto akcií a vedlo k vyšší výkonnosti oproti větším společnostem. Atraktivně jsou naceněné například menší podniky Spolkové Republiky Německa. 

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama