McDonald' v Japonsku nemá dost bramborových hranolků
Provozovatel restaurací rychlého občerstvení McDonald's má v Japonsku potíže se zajištěním dostatečného...
Provozovatel restaurací rychlého občerstvení McDonald's má v Japonsku potíže se zajištěním dostatečného množství brambor, z kterých vyrábí hranolky. Od pátku až do 30. prosince proto bude ve svých zhruba 2900 provozovnách po celé zemi nabízet jen menší porce. Firma to vysvětluje problémy v globálních dodavatelských řetězcích a dopady koronaviru.
"Japonský McDonald's přechodně omezí prodej středních a velkých hranolků. Je to proaktivní opatření, abychom zajistili, že zákazníci si budou moci hranolky vychutnávat i nadále," uvedla firma na dotaz BBC.
Japonský McDonald's brambory dováží obvykle z Kanady, z přístavu blízko Vancouveru. Tam ale velké obchodní lodě nabírají zpoždění kvůli nedávným sesuvům půdy a také kvůli dopadům pandemie na globální obchod. McDonald's proto chystá alternativní způsoby dopravy, včetně letecké.
"Zákazníci si budou moci ve všech našich restauracích i nadále objednávat malé hranolky. Do této chvíle jsou dodávky stále plynulé," uvedl japonský McDonald's.
Není to poprvé, co největší světový řetězec fastfoodů musel v Japonsku omezit velikost nabízených porcí. V roce 2014, kdy se táhly spory mezi 20.000 zaměstnanci přístavů a provozovateli lodí v 29 přístavech na západě Spojených států, měl japonský McDonald's rovněž málo hranolků. I tehdy řetězec chvíli prodával jen menší porce, než si letecky zajistil 1000 tun brambor.
Letos v srpnu McDonald's oznámil, že kvůli potížím v dodavatelských řetězcích nemůže v 1250 provozovnách v Británii v plném rozsahu nabízet některé nápoje, včetně balených. Na britských ostrovech se k potížím přidává i nedostatek řidičů nákladních aut, který přetrvává dodnes a který je do značné míry způsoben změnou pravidel po odchodu Británie z Evropské unie.
McDonald's je americká korporace, která po celém světě provozuje restaurace, které sama vlastní, anebo které fungují na principu franšízy. Loni firmě kvůli dopadům pandemie klesly tržby o deset procent na 19,2 miliardy dolarů (429 miliard Kč). Hrubý zisk se snížil asi o 13 procent na 9,75 miliardy USD (217,8 miliardy Kč).