Podvodníci okrádají turisty přes falešné profily aerolinek na síti X
Podvodníci prohledávají příspěvky na sociální síti přes automatizovaný software...
Internetoví podvodníci přišli s novým trikem. Na sociální síti X zakládají falešné profily leteckých společností, s jejichž pomocí se z méně pozorných uživatelů snaží vylákat citlivé osobní údaje. Dnes na to upozornil zpravodajský server BBC.
Podvodníci prohledávají příspěvky na sociální síti přes automatizovaný software. Následně reagují na dotazy nebo stížnosti, v nichž uživatelé označují profily skutečných leteckých společností. Jeden cestující například položil dotaz skutečnému účtu Wizz Air (@wizzair) ohledně zpoždění svého letu a okamžitě mu odpověděly dva falešné profily vydávající se za tuto leteckou společnost.
"Oba používaly téměř identické formulace, omlouvaly se za nepříjemnosti a tvrdily, že záležitost už 'předaly příslušnému oddělení', a žádaly o 'dostupné číslo na WhatsApp pro případnou pomoc' prostřednictvím osobní zprávy," uvedla britská spotřebitelská organizace Which?
Which? navíc konstatovala, že na síti lze nalézt falešný profil většiny aerolinek působících na území Spojeného království, včetně společností British Airways, easyJet, Ryanair, Virgin Atlantic nebo Wizz Air.
Nahlašování podvodných účtů podle Which? zatím příliš nefunguje. Většina z nich totiž zůstala v provozu ještě v době, kdy organizace komunikovala s BBC. "Na síti X si nesmíte neoprávněně přisvojit identitu jednotlivců, skupin ani organizací, případně používat falešnou identitu za účelem klamání druhých," reagoval mluvčí sítě. Dodal, že těmto účtům hrozí trvalé pozastavení.
"Pokračujeme v nahlašování falešných účtů na sociálních sítích a rádi bychom zákazníkům připomněli, aby nikdy přes tyto kanály nesdělovali své osobní údaje. Cestující by nás měli kontaktovat přes reklamační formulář nebo zákaznickou linku," zdůraznil tiskový mluvčí Wizz Air. Mluvčí easyJetu dodal, že zákazníci mají sledovat pouze oficiální profil společnosti, který je označen zlatou fajfkou.
Firmu X, tehdy ještě fungující pod názvem Twitter, koupil předloni za 44 miliard dolarů (zhruba bilion Kč) miliardář Elon Musk. Podnik od té doby prošel rozsáhlými změnami. Ty kromě přejmenování zahrnovaly rozvolnění pravidel pro zveřejňování obsahu a propuštění velké části zaměstnanců. Počet pracovníků, kteří mají na starosti kontrolu příspěvků a vymáhání obsahových pravidel, k loňskému říjnu klesl podle serveru TechCrunch téměř o 20 procent.
Zdroj: ČTK