Porsche a Audi - dle Der Spiegel další pokračování skandálu dieselgate
Firmě hrozí další postihy a PR ostuda poté, co německy týdeník Der Spiegel přišel údajně po měsících průzkumu ...
Firmě hrozí další postihy a PR ostuda poté, co německy týdeník Der Spiegel přišel údajně po měsících pečlivého průzkumu a tipu od "whistleblowera" s informacemi, že automobilka Porsche používá nový, vylepšený software (který oproti původnímu softwaru, který byl odhalen při původní aféře v roce 2015), který používá mnohem sofistikovaněji metody a zakrývá skutečné emise tím, že se snaží poznat, kdy je auto pravděpodobně na emisní kontrole, a tehdy nastaví režim, který řadí málo dynamicky, používá vyšší rychlostní stupně při dané rychlosti a emituje méně škodlivin, takže testem projde. 99 % času a situací ale software nastavuje dynamičtější model, který emise například emise oxidů dusíku NOx údajně překračuje o 68 % dle testu TUV na modelu Cayenne V6.
Software prý začne v "čistém" módu, ve kterém splňuje emisní limity. Podobně jako gyroskop v telefonu detekuje, zda auto zatáčí a je tedy vynášeno do strany odstředivou sílou a nebo zda jede do kopce a z kopce. Takovou situaci vyhodnotí jako jízdu v běžném provozu mimo testovací zařízení a aktivuje tedy "špinavý mód", který by testy neprošel.
Reakce automobilky:
Mluvčí řekl, že: Spiegel’s report on emissions tests “not plausible”
Termín plausible je dostatečně nejasný, než aby se dal přesně přeložit jako jasné vyjádření automobilky. Může jít o "není uvěřitelný" "není realistický", "nedůvěryhodný", "nepravděpodobný".
Dále firma prohlásila v reakci na článek, že "German regulator confirmed Cayenne model approval". Tedy, že Cayenne splňuje dle regulátora emisní podmínky.
Pro akcie Volkswagen je zde riziko, že dojde k dalším žalobám a pokutám, jak v USA, tak v Evropě, případně dalších zemích. Pokud testy auto splňuje jen v režimu optimalizovaném pro testy a 99 % času jede v režimu, kdy údajně překračuje limity, tak to může být podobný problém, jako u dieselgate 1, kdy auta také splňovala emisní podmínky, ale pouze na testerech.
Originální článek v němčině je zde.
Reportáž v americkém Forbes, která o tomto článku píše zde.