Škoda Auto do konce roku výrazně omezí či zastaví výrobu, chybí čipy
Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela...
Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl dnes ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září. Výroba se kvůli pandemii koronaviru zastavila také loni, zaměstnanci byli doma od 18. března do 27. dubna.
"Následky tvrdě zasáhly celý automobilový průmysl, některé konkurenční značky své závody již kompletně uzavřely do konce roku 2021. Této globální krizi se nedokáže vyhnout ani společnost Škoda Auto. Také my budeme muset výrobu výhledově od 42. kalendářního týdne do konce roku výrazně omezit, případně úplně zastavit," řekl ČTK Kotera.
Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku provoz zachovává. "Bojujeme. Problémy registrujeme, ale zatím jsme nemuseli rušit žádnou směnu," řekl na dotaz ČTK mluvčí závodu Petr Michník. Slezská automobilka v září jen upustila od původně plánovaných přesčasových sobotních směn.
Výrobu zachovává také kolínská Toyota, i když s omezeními, řekl ČTK její mluvčí Tomáš Paroubek. Za normální situace vyrobí automobilka asi tisíc aut denně.
Škoda bude dokončovat vozy, kterým kvůli nedostatku čipů chybí některé součástky. Počet rozdělaných skladovaných vozů se dlouhodobě pohybuje mezi 30.000 a 50.000. "Proto se ze všeho nejdříve soustředíme na dokončení těchto automobilů, abychom je mohli co nejrychleji dodat našim zákazníkům," řekl Kotera.
Prioritou firmy je podle Kotery zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy zaměstnanců. Nyní zůstávají doma za 85 procent průměrné mzdy, podle odborů ale hrozí snížení na 80 procent. "Předpokládáme, že výroba polovodičů se v druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit," řekl Kotera.
Problémy se dotknou také dodavatelů Škody. Situaci se musí přizpůsobit například společnost Aramark, která v závodech Škody zajišťuje stravování. "Situaci intenzivně řešíme přímo s klientem a počty našich zaměstnanců a jejich pracovní dobu budeme upravovat v návaznosti na výkyvy ve výrobě. Máme s tím už zkušenost a vždy jsme našli uspokojivé řešení," řekl ČTK jednatel a generální ředitel Vladimír Staněk. Hromadné propouštění Aramark podle něj neplánuje. "Případné odstávky výroby využijeme primárně k dočerpání dovolených. Pokud by část našich lidí musela nuceně zůstat doma, budeme o takovém řešení jednat s naším sociálním partnerem, odborovou organizací KOVO," dodal Staněk.
V posledních letech musel opakovaně na několik měsíců zastavit provozy petrochemický holdingu Unipetrol, důvodem byly havárie, které poničily technologické vybavení. V srpnu 2015 zasáhl areál Unipetrolu v Záluží u Litvínova rozsáhlý požár. Největší mimořádná událost v chemičce po roce 1989 odstavila provoz petrochemie, kde se zpracovává ropa, znovu do provozu ji firma dala až v říjnu 2016 po rozsáhlé opravě. Kralupská rafinerie byla v roce 2016 kvůli havárii odstavena od poloviny května do poloviny října, firma neplánovanou odstávku využila i pro další údržbu a práce, s nimiž se počítalo na další rok. Hned po výbuchu hrozilo, že ČR bude muset kvůli havárii sáhnout do státních palivových rezerv, to nakonec nebylo nutné.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.