Slovenská divize Volkswagen loni opět snížila výrobu vozidel

Volkswagen loni ve svém bratislavském závodě vyrobila 268.685 aut, produkce tak meziročně klesla o 13 procent...

Slovenská divize Volkswagen loni opět snížila výrobu vozidel
 Redakce
Redakce

Slovenská divize německé automobilky Volkswagen loni ve svém bratislavském závodě vyrobila 268.685 aut, produkce tak meziročně klesla o 13 procent a snížila se čtvrtým rokem v řadě. V roce 2018 výroba přesáhla 408.000 aut. Letos a v dalších letech ale továrna počítá s nárůstem produkce a jejím postupným návratem na dřívější hodnoty, oznámila dnes firma. Volkswagen v Bratislavě montuje kromě jiných vozy Škoda Karoq, na konci letošního roku plánuje zahájit sériovou výrobu modelů Škoda Superb a Volkswagen Passat.

Loňský pokles produkce závod zdůvodnil přetrvávajícími problémy v dodavatelském řetězci. Předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg na tiskové konferenci zmínil také dopady války na Ukrajině a nedostatek polovodičů. V letech 2020 a 2021 výrobu v závodě ovlivnily dopady koronavirové nákazy.

Reklama

Z Grünbergova vyjádření vyplynulo, že loni továrna Volkswagenu dosáhla z hlediska počtu vyrobených vozidel svého dna a její produkce se bude zvyšovat. "Jsme přesvědčeni, že dopady posledních tří krizových let zeslábnou," řekl. Dodal, že hlavním problémem už nejsou výpadky v dodávkách polovodičových součástek, ale jiných komponentů.

Osm z deseti vyrobených vozidel Volkswagenu na Slovensku loni tvořily sportovně-užitková (SUV) vozidla. Do výrobního portfolia bratislavské továrny automobilky patří kromě vozidel Škoda Karoq i Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne a také malá městská vozidla Volkswagen up! včetně jeho elektrické verze. Nově bude Volkswagen na Slovensku montovat i plně elektrický model Porsche Cayenne.

Reklama

Slovenská divize Volkswagenu navzdory poklesu výroby loni zvýšila zisk před zdaněním o 5,3 procenta na 278 milionů eur (6,57 miliardy Kč), obrat vzrostl o dvě procenta na 9,73 miliardy eur (230 miliard Kč). Firma v zemi zaměstnává 10.900 pracovníků, na Slovensku se tak řadí k největším zaměstnavatelům. Loni Volkswagen na Slovensku investoval 345 milionů eur (8,1 miliardy Kč), celkově na roky 2022 až 2025 vyčlenil na investice v zemi 1,5 miliardy eur (35,5 miliardy Kč).

Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které si loni v přepočtu na obyvatele udrželo pozici největšího výrobce automobilů na světě. Své závody na Slovensku mají kromě Volkswagenu také automobilky Kia, Jaguar Land Rover a Stellantis. K nim se v budoucnu zařadí švédská automobilka Volvo Cars, která loni v létě oznámila, že postaví na východě Slovenska továrnu na výrobu elektrických aut.

Podle dřívějších údajů slovenského svazu automobilového průmyslu výroba aut na Slovensku loni klesla téměř o pět procent zhruba na milion vozidel.


Zdroj: ČTK

Reklama

Vědomosti dne

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Co je inflace a jak se projeví v investování?

Již druhá polovina roku 2021 přinášela první predikce možného turbulentního růstu cen v následujícím obdobím. V České republice v té době také začala pomalu stoupat míra meziroční inflace. Ze standardních z posledních let 2-3 % se inflace ke konci roku vyšplhala na 6,6 % a další růst na sebe nenechal dlouho čekat.

Reklama
Reklama