Stavba chybějící části Pražského okruhu začne letos v prosinci
V prosinci odstartuje výstavba důležitého úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Tento 12,6kilometrový úsek bude stát 9,76 miliardy korun bez DPH. Zhotovitelem je sdružení několika stavebních firem, které mají práce dokončit do konce roku 2027.
V prosinci 2024 začne dlouho očekávaná výstavba klíčového úseku Pražského okruhu D0 mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Tento úsek, označovaný číslem 511, bude měřit 12,6 kilometru a je považován za jeden z nejvýznamnějších dopravních projektů v České republice. Náklady na jeho realizaci dosáhnou 9,76 miliardy korun bez DPH. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pověřilo realizací sdružení několika stavebních firem. Stavební práce by měly trvat přibližně tři roky, přičemž jejich dokončení se očekává na konci roku 2027.
Klíčová stavba pro Prahu i region
Dostavba tohoto úseku přinese výrazné zlepšení plynulosti dopravy nejen v hlavním městě, ale i v jeho okolí. Jednou z hlavních funkcí nové části Pražského okruhu bude odklon tranzitní dopravy, zejména kamionové, mimo městské části a obytné čtvrti, které dlouhodobě trpí vysokou intenzitou dopravy. Úsek propojí důležité dálnice D1, D11 a D5, což pomůže řidičům na tranzitních trasách, kteří již nebudou muset projíždět přes centrum města. Podle odhadů bude v roce 2030 tímto úsekem denně projíždět 70 až 80 tisíc vozidel. Současná intenzita dopravy na okruhu D0 se pohybuje okolo 60 tisíc vozidel denně, přičemž nákladní doprava tvoří až 40 % tohoto provozu. Očekává se, že nový úsek významně ulehčí přetížené komunikace, jako jsou Štěrboholská radiála nebo Jižní spojka, které v současnosti slouží jako hlavní tranzitní trasy přes město.
Technické detaily projektu
Nová část Pražského okruhu bude mít šest pruhů a zahrne řadu moderních stavebních prvků. Patří mezi ně:
- Dva tunely: Dubeč a Na Vysoké
- Čtyři mimoúrovňové křižovatky: Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany
- 19 mostů
- Dvě lávky pro pěší a cyklisty
- 16 protihlukových stěn o celkové délce téměř osmi kilometrů
Protihlukové stěny budou hrát zásadní roli při ochraně obytných oblastí před hlukem z dopravy. Nové mosty a lávky zajistí hladké propojení jednotlivých částí okolní infrastruktury a zlepší dostupnost pro pěší a cyklisty.
Koordinace s dalšími stavbami
Paralelně s výstavbou úseku 511 bude probíhat také přeložka silnice I/12 mezi Běchovicemi a Úvaly. Tato stavba má být zahájena v létě příštího roku a bude trvat 30 měsíců, aby mohla být zprovozněna současně s novým úsekem Pražského okruhu na konci roku 2027. Přeložka I/12 je důležitá pro zajištění návaznosti dopravy na nový úsek okruhu a přinese další zlepšení v organizaci dopravy v okolí Prahy.
Význam pro okolní oblasti
Jedním z hlavních cílů projektu je odlehčení dopravního provozu v přilehlých obcích a čtvrtích. Tranzitní doprava, která v současnosti často projíždí přes obytné oblasti, by se měla přesunout na nový úsek okruhu. To nejen sníží dopravní zátěž v obcích, ale také zlepší kvalitu života místních obyvatel díky snížení hluku, emisí a bezpečnostních rizik spojených s hustou dopravou.
Historie projektu
Pražský okruh je rozdělen do jedenácti úseků, z nichž sedm je v současnosti v provozu. První část okruhu byla otevřena již v roce 1983. Naposledy byl okruh rozšířen v roce 2010, kdy byl zprovozněn úsek mezi dálnicemi D1 a D5. Úsek 511 je tedy dalším krokem k dokončení celého okruhu, který má zásadní význam pro dopravní infrastrukturu v Česku.