Stížnost na praktiky Googlu
Stížnost by podle agentury Reuters mohla komisi přimět k důraznějšímu vyšetřování...
Evropská rada vydavatelů (EPC) podala k Evropské komisi (EK) stížnost na praktiky americké internetové společnosti Google v odvětví digitální reklamy. Stížnost by podle agentury Reuters mohla komisi přimět k důraznějšímu vyšetřování této záležitosti. Google své kroky obhajuje tím, že vydavatelé, kteří se rozhodnou využít jeho reklamní služby, si většinu příjmů nechávají.
"EPC vyzývá Evropskou komisi, aby pohnala Google k zodpovědnosti za jeho praktiky, jež narušují hospodářskou soutěž, a aby zavedla nápravná opatření k obnovení účinné hospodářské soutěže," uvedla EPC v dnešním oznámení. On-line reklama podle vyjádření české pobočky Googlu podporuje velkou část obsahu, který uživatele na internetu baví a z něhož se učí.
"Byla to právě on-line reklama, která umožnila milionům malých podniků poprvé si dovolit inzerovat a která vytvořila nové příležitosti a podstatné zdroje příjmů také pro malé i velké vydavatele. Takové příležitosti v době tištěných médií neexistovaly. Když se vydavatelé rozhodnou využít naše reklamní služby, ponechávají si většinu příjmů. Každý rok vyplácíme miliardy dolarů přímo partnerům v naší reklamní síti z řad vydavatelů," uvedl Google v reakci.
Evropská komise loni v červnu začala Google vyšetřovat s cílem zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. Komise zkoumá, zda Google neupřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby.
Předseda EPC Christian Van Thillo uvedl, že praktiky Googlu působí značnou újmu evropským vydavatelům, inzerentům i spotřebitelům, a to v podobě vyšších cen, omezenější možnosti výběru, nižší transparentnosti a menších inovací.
"Antimonopolní úřady po celém světě dospěly k závěru, že Google omezuje konkurenci v reklamních technologiích, Googlu se z toho ale daří vyváznout s drobnými závazky, které nepřinášejí žádnou významnou změnu jeho praktik. To nesmí pokračovat," prohlásil. "V sázce je příliš mnoho, zejména z hlediska budoucnosti financování svobodného a pluralitního tisku," dodal.
S postojem Evropské rady vydavatelů souhlasí i česká Unie vydavatelů. "Sice nejsme zapojeni do EPC, ale jejich argumenty jsou oprávněné. Google se bohužel chová s ohledem pouze na maximalizaci vlastních zisků a pokusy o zneužívání tržního postavení jsou evidentní," řekl ČTK výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.
Google měl v roce 2020 na tržbách z on-line reklamy 147 miliard dolarů (přes tři biliony Kč), což je více, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.