Tesle kvůli snížení cen vozů klesl čistý zisk o 24 procent
Tržby stouply v prvních třech měsících roku o 24 procent na 23,3 miliardy dolarů...
Tesle klesl v prvním čtvrtletí navzdory vyšším tržbám čistý zisk meziročně o 24 procent na 2,5 miliardy dolarů (přes 53 miliard Kč). Automobilka to uvedla ve svém středečním sdělení po skončení burzovního obchodování. Na vině je podle tiskových agentur prudké zlevňování vozů, které zanechává stopy na obchodní bilanci amerického výrobce elektromobilů.
Tržby stouply v prvních třech měsících roku o 24 procent na 23,3 miliardy dolarů, analytici odhadovali, že budou o něco vyšší. Akcie Tesly po oznámení výsledků klesly téměř o čtyři procenta. Od začátku roku se ale jejich cena zvýšila o 50 procent.
Tesla v prvním čtvrtletí dodala na trh 422.875 elektromobilů. Společnost tak vyrovnala svůj dosavadní rekord, ale zaostala za očekáváním. Její šéf Elon Musk letos zvýšil prodej několikerými koly snižování cen. Trpí tím ziskovost – provozní zisková marže Tesly mezičtvrtletně klesla z 16,0 procenta na 11,4 procenta. Před rokem činila ještě 19,2 procenta. Tesla je v této oblasti přesto stále napřed. Marže Fordu a General Motors nedávno činily pro srovnání pět a sedm procent, uvádí agentura DPA.
Musk nižší ceny zdůvodňuje tím, že chce, aby elektromobily byly masově dostupné. Poptávka nechybí. Tesla ale v minulém čtvrtletí vyrobila o 18.000 vozidel více, než jich prodala. "Tesla prochází obtížnou fází. Zásoby rostou,“ uvedl analytik Gene Munster z investiční společnosti Deepwater Asset Management. Analytici vidí Muskovu agresivní cenovou politiku jako reakci na rostoucí konkurenci v byznysu s elektrickými auty, který se stává z okrajové záležitosti masovým trhem.
Musk ve středu podle agentury Reuters řekl, že Tesla pravděpodobně letos uvede na trh technologii plně samočinného pohonu. Ta by podle něj měla vytvořit značné zisky, které vykompenzují tlak na marži.
Do výroby elektromobilů se mezitím nejen kvůli naléhání úřadů zapojily i zavedené automobilky. Aby si Tesla udržela konkurenční výhodu a obhájila postavení na trhu, nemá jinou možnost, než lákat zákazníky na nižší ceny, píše agentura DPA. Firma ale podle vlastních vyjádření předpokládá, že si navzdory snižování cen udrží do budoucna jednu z nejvyšších ziskových marží v automobilovém průmyslu. Tesla se také drží ambiciózního cíle rozšiřovat výrobu s ročním tempem růstu 50 procent a věří, že je stále na dobré cestě dodat letos zákazníkům přibližně 1,8 milionu vozů.
Zdroj: ČTK