Valuace společnosti

Valuace společnosti
Štěpán Křeček
Štěpán Křeček

U investice do soukromých podniků formou private equity fondů je častým tématem valuace společnosti. Tento termín se dá nejsnáze vysvětlit jako ocenění firmy v aktuálním čase. Ohodnocení vždy stanovuje expert a řeší otázky finanční hodnoty, budoucího užitku společnosti celé nebo její části, tedy majetek. Neexistuje ale pevný vzorec pro takový výpočet, ke každé společnosti se tak vždy přistupuje individuálně, řeší se konkrétní specifické proměnné, aby její hodnota byla co nejpřesnější.

Reklama


Reklama

Druhy ocenění

Ohodnocení společnosti se přitom dá vyjádřit několika způsoby. Mezi ty nejpoužívanější z nich patří

  • absolutní ocenění,
  • relativní ocenění
  • a majetkové ocenění.


Absolutní ocenění hodnotí společnost především z hlediska finančních toků. Mezi často využívané metody patří například model diskontovaných toků volné hotovosti (DCF) nebo dividendový diskontovaný model (DDM).

Relativní ocenění analyzuje trh u podobných transakcí (komparativní metoda)

a majetkové hodnocení se zabývá analýzou majetku.


Výsledná valuace se poté používá pro mnoho různých účelů. Nejčastěji pro vyměřování daní a cel, pro pojištění společnosti, při vstupu na akciový trh (IPO), ale také při přímém investování do společnosti, při fúzích a akvizicích (M&A).


ETBIDA a Private Equity   Private Equity Fund


Jaký má vliv na cenu firmy

Valuace nepřímo určuje cenu společnosti, a to při posuzování vhodnosti pro investování. Společnost, která má zájem o nabídky od investorů, by měla pravidelně aktualizovat svoji hodnotu, protože jí to umožňuje v určitý moment zvolit nejvhodnější řešení pro další strategické cíle a takové rozhodování na základě hodnocení je zase dobrým signálem pro investory.

Vzhledem k obrovské rozdílnosti společností napříč světovým trhem, obory nebo i lidskou povahou managementu a vlastníků není jednoduché společnost ohodnotit. Společnost bohatá na majetek může mít špatné finanční toky a naopak. Významným faktorem můžou být i schopnosti zaměstnanců i vedení firmy včetně jemných „soft“ charakteristik, jako je sehranost a historie týmu a personální vztahy obecně. Důležitá je také vize a potenciál společnosti ji plnit, budoucí obchody, plánování. To vše se kromě účetních položek při hodnocení řeší.


Jak to může ovlivnit investici

V případě, že se valuace managementu (současných vlastníků) výrazně liší od ocenění potenciálního investora, jsou následná jednání o transakční ceně významně ztížena. Pokud však obě strany mají na dotažení obchodu zájem, mohou se dohodnout na různých opt-in, opt-out klauzulích, jimiž si protistrany de facto pojistí rizika, kterých se před transakcí obávají.

Mezi obvyklé faktory, které se nejčastěji sledují, patří splnění výše tržeb nebo EBITDA v daném časovém horizontu. Častou metodou kupujících pro snížení rizika bývá splacení určitého procenta z dohodnuté částky a doplacení zbytku po splnění klíčových výkonnostních ukazatelů (KPI).

[sc:articleform id=11 articleid=1243]
Reklama

Vědomosti dne

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Co je inflace a jak se projeví v investování?

Již druhá polovina roku 2021 přinášela první predikce možného turbulentního růstu cen v následujícím obdobím. V České republice v té době také začala pomalu stoupat míra meziroční inflace. Ze standardních z posledních let 2-3 % se inflace ke konci roku vyšplhala na 6,6 % a další růst na sebe nenechal dlouho čekat.

Reklama
Reklama