Výrobce elektromobilů Rivian jde na burzu
Americký výrobce elektromobilů Rivian získal prodejem akcií v primární veřejné nabídce (IPO) 11,9 miliardy dolarů...
Americký výrobce elektromobilů Rivian získal prodejem akcií v primární veřejné nabídce (IPO) 11,9 miliardy dolarů (260 miliard Kč). Za každou akcii získal 78 dolarů, což je víc, než firma původně plánovala. Podle údajů společnosti Dealogic jde o jeden z deseti největších úpisů akcií v primární veřejné nabídce ve Spojených státech. S akciemi podniku se na trhu Nasdaq začíná obchodovat dnes.
Kalifornský start-up začal dodávat první elektrické pick-upy zákazníkům teprve v září. Za poslední dva roky vykázal ztrátu více než dvě miliardy dolarů.
Rivian investorům nabídnul 135 milionů akcií. V pátek firma cílové rozpětí zvýšila na 72 až 74 dolarů z původně avizovaných 57 až 62 dolarů. Investoři sázejí na to, že Rivian bude dalším velkým hráčem v odvětví, jemuž nyní dominuje Tesla. Na rozdíl od Tesly se však Rivian zaměřuje na užitkové vozy.
Společnost Rivian, která byla založena v roce 2009, v současnosti výrazně investuje do zvyšování výroby. Automobilka v září představila svůj první elektrický pick-up R1T, a předstihla tak v tomto segmentu mimo jiné i Teslu.
Nyní výrobu vozu R1T zdvojnásobuje. Podle zprávy pro regulační orgány měl Rivian k 31. říjnu v USA a Kanadě přibližně 55.400 předběžných objednávek na pick-up R1T a sportovně-užitkový (SUV) vůz R1S. Posledně zmíněný vůz má automobilka začít dodávat letos v prosinci, první dodávka se na trhu objeví v roce 2023.
Pětinový podíl v Rivianu vlastní americký internetový obchod Amazon. Ten si už ve snaze snížit emise od Rivianu objednal 100.000 dodávkových automobilů s elektrickým pohonem. Dalších více než pět procent patří automobilce Ford.
Trh s elektromobily zaznamenává celosvětově prudký růst poptávky, někteří spotřebitelé jsou totiž uvědomělejší a sázejí na ekologická vozidla. Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily.