Stock index S&P 500

Každý investor, který se již nějakou dobu pohybuje ve světě financí, musel s jistotou dříve nebo později zaznamenat pojem S&P 500 (Standard & Poor's 500). Jedná se o jeden z nejznámějších akciových indexů na světe, zahrnující 500 největších podniků v USA, které jsou obchodované na burze.

Stock index S&P 500
 Redakce
Redakce

Index S&P 500 a jeho vývoj


Samotný akciový index ze své podstaty slouží jako ukazatel k měření vývoje cen akcií na burze. Přímo ukazatel je utvořen souborem specifických akcií, vybraných k reprezentaci vývoje daného trhu nebo odvětví. Pomáhají tak investorům i ekonomům sledovat a analyzovat budoucí trendy vývoje trhu. Díky tomu pak mohou efektivněji plánovat diverzifikaci svého portfolia. Kromě S&P 500 jsou další světově známé akciové indexy například Dow Jones, DAX nebo NASDAQ.

Historie indexu S&P 500


Počáteční historie tohoto akciového indexu sahá až k roku 1923. V té době společnost Standard Statistics začala s týdenním vydáváním indexu, který obsahoval 233 akcií. V roce 1941 došlo k propojení se společností Poor´s Publishing, kdy zahrnovalo index dohromady 416 firem. Ve své současné podobě se S&P 500 objevil až v roce 1957.

Za „praotce“ společnosti a indexu lze pokládat Henryho Varnuma Poora a Johna McGrawa. Aktuálně firma Standard&Poor's poskytuje komplexní ratingové služby a finanční analýzy. Díky svým osvědčeným ekonomickým výzkumům je společnost respektována po celém světe.

Reklama

Investování do S&P 500


Existuje více způsobů, jak akciový index S&P 500 využívají investoři pro své obchodování. Ať už jde o přímý nákup akcií, ETF (Exchange-Traded Fund) fondy nebo CFD (Contract for Difference) kontrakty. Každý z těchto způsobů obchodování má svá jasná pozitivita i negativa. Většina investorů se tak nejprve věnuje posílení své finanční gramotnosti, nebo využije poradu s relevantním specialistou.

Každá investice je zpravidla spojena s určitým rizikem. Řada investorů proto nikdy neinvestuje finanční prostředky, které si nemůže dovolit ztratit. Díky tomu se vyhnou potenciálnímu ohrožení svého životního stylu. U akciového indexu S&P 500 míru rizika významně ovlivňuje právě způsob, kterým bude využit pro obchodování na trhu.

Nákup akcií


Jedním z nejstarších způsobů obchodu s akciemi je jejich přímý nákup a prodej. Jakmile investor zanalyzuje trh a vybere cílové společnosti, přichází na řadu otevření účtu u brokera. Jedná se o finanční instituci, která umožňuje právě obchodovat akcie na burze. Existují tradiční fyzické pobočky, nebo je možné nalézt online brokery. Jakmile má investor založený účet, může na něj alokovat finanční prostředky určené pro obchod s akciemi. Nyní už si investor vybere cílové akcie a zadá specifickou objednávku.
Nabízí se celá řada druhů akcií a s jejich vlastnictvím bývají spojena různá práva a specifické benefity, v závislosti na jejich kategorii. Kromě práva na hlasování a účasti na valné hromadě vzniká majiteli také právo na případnou výplatu dividendy, tedy podílu ze zisku společnosti.
 

Reklama

ETF (Exchange Traded Funds) - S&P 500 index ETF


Tyto fondy investoři často využívají jako nástroj pro diverzifikaci svého portfolia. Specifikem podílových fondů je fakt, že jsou založené na pečlivě vybraném benchmarku. Jejich správce pak musí přesně kopírovat vybraný reprezentativní index. Vítanou výhodou je nižší rizikovost a potenciálně vysoký zisk. Za nevýhodu pak lze považovat poměrně vysoké členské příspěvky správci fondu.
 
ETF lze, zjednodušeně řečeno, koupit i prodat během běžného obchodování na burze, díky čemuž může investor reagovat na tržní události a měnit strategii během obchodního dne. To je výrazný rozdíl oproti klasickým investičním fondům, které se zpravidla obchodují pouze jednou za den. ETF jsou zároveň často transparentní, takže investoři vždy detailně vidí jednotlivé kroky správce fondu.
 

CFD (Contract For Differences)


Poslední ze zmíněných nástrojů je určen pro krátkodobé investory, kteří se specializují na rychlé pohyby na trhu. Jejich hlavní charakteristikou jsou nadstandardní zisky spojené s vysokým rizikem. Narozdíl od akcií se v tomto případu jedná o tzv. rozdílové smlouvy, kdy se investor nestává vlastníkem, ale stranou rozdílové smlouvy. Investor tak spekuluje změnu ceny, která může klesat anebo stoupat. Samotné kontrakty jsou pak mnohdy navázány na výkon konkrétního tržního indexu. Pro investování do CFD je opět potřeba mít otevřený účet u brokera.

Finanční páky


Důležitým pojmem v této problematice jsou tzv. finanční páky. Ty umožňují obchodníkům právě ovládat větší expozici, než jakou by byli schopni obchodovat s vlastními finančními prostředky. V praxi funguje tak, že investor nejprve vloží do obchodu svůj vklad. Následně mu broker CFD kontraktu poskytne půjčené finance, díky kterým může investor ovládat větší expozici na trhu, než je jeho vlastní vklad. Právě tato zapůjčená částka se nazývá finanční páka. Finální zisk i ztráta jsou počítány na základě celkového obchodu a nikoliv z počátečního vkladu. I malý pohyb, tak může signifikantně ovlivnit výsledný zisk a ztrátu.

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama