Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je nejslabší za posledních dvanáct měsíců

Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku letos v únoru klesla nejníže od loňského února. Z dlouhodobého hlediska vykazuje stále podprůměrnou úroveň, když činí 96,6 procenta dlouhodobého průměru let 2003 až 2024.

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku je nejslabší za posledních dvanáct měsíců
Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda

Důvodem zhoršování spotřebitelské důvěry jsou zejména horšící se vyhlídky stran vývoje hospodářské situace v Česku v příštích dvanáct měsících. Na spotřebitele neblaze doléhají informace o snižování stavu zaměstnanců zejména v průmyslu, které se odrážejí v nárůstu míry nezaměstnanosti. Ten je sice zatím jen mírný, ovšem na poměry posledních více než deseti letech představuje poměrně nezvyklou situaci. Spotřebitelé v Česku uvykli postupnému poklesu míry nezaměstnanosti a posléze jejímu setrvávání na extrémně nízkých úrovních, nejnižších v EU. Nynější změna tohoto trvalejšího trendu tak vyvolává obavy, stejně jako nejistá situace v mezinárodní politice a hrozba celní války Evropské unie a Spojených států.

Pokles důvěry podnikatelů není dobrou zprávou pro českou vládu, neboť spokojenost voličů s hospodářskou situací ČR a jejími ekonomickými vyhlídkami bude tím klíčovým, podle čeho se budou lidé při letošních sněmovních volbách rozhodovat.

Reklama

Pozitivem ovšem je, že celková důvěra v únoru stoupla, neboť pokles důvěry spotřebitelů více než kompenzovalo zlepšení nálady podnikatelů. Důvěra podnikatelů vzrostla na 98 procent dlouhodobého průměru let 2003 až 2024.

Růst důvěry podnikatelů však může být jen přechodný. Sběr dat totiž probíhal od 1. do 17. února 2025. Tedy v době jakési obecné, celosvětové úlevy, že nová americká administrativa nepřistoupila k zavádění nových vysokých cel hned v prvních dnech, ba hodinách svého úřadování a že americký prezident Donald Trump obecně zmírnil svoji rétorika stran cel v porovnání s proklamacemi z předvolební kampaně. Zároveň ale sběr dat proběhl převážně předtím, než se vyhrotil vztah Trumpa a jeho ukrajinského protějšku Volodymyra Zelenského. Toto vyhrocení má na ekonomický sentiment v zemích střední a východní Evropy spíše negativní dopad, neboť investoři a podnikatelé míní, že může oddálit dosažení míru na Ukrajině. 

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
hlavní ekonom Trinity Bank

Lukáš Kovanda, Ph.D., je český ekonom a autor ekonomické literatury. Působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. V letech 2020-2022 byl členem Národní ekonomické rady vlády, která se zaměřovala zejména na boj s ekonomickými důsledky šíření onemocnění COVID-19. Je činný také jako socioekonomický analytik při Organizaci spojených národů (OSN). Analyzuje a komentuje makroekonomická témata, investice i nové fenomény typu sdílené ekonomiky, kryptoměn či fintechu. Sleduje vývoj (geo)politické a ekonomické situace ve světě a v České republice.

Další články autora
Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama