Eurozóna v čele s Německem pozitivně překvapila, naopak česká ekonomika zklamala

Nabitý týden dnes pokračuje nejprve daty z německého maloobchodu, který již před několika okamžiky zaznamenal nečekané zlepšení na meziměsíční bázi o 1,2 % (vs odhad -0,5 %), což pohledem meziročních dat znamenalo zrychlení růstu tržeb z 2,1 % až na 3,8 %.

Eurozóna v čele s Německem pozitivně překvapila, naopak česká ekonomika zklamala
Vít Mikušek
Vít Mikušek

V průběhu dopoledne pak dorazí data z eurozóny ohledně vývoje nezaměstnanosti a inflace. Zpožděná zářijová data z trhu práce by dle našich i tržních očekávání neměla v souhrnu přinést žádnou změnu, a tak očekáváme míru nezaměstnanosti opět na úrovni 6,4 %. V případě inflace by novější říjnová data měla v rámci měnového bloku zaznamenat mírné zdražení (odhad 0,2 % m/m). V září přitom ceny dokonce mírně klesaly (-0,1 % m/m), což snížilo meziroční inflaci až na 1,7 %. V říjnu očekáváme, že růst cen zůstane stále těsně pod cílovou úrovní a dosáhne příznivých 1,9 % r/r. Vzhledem ke včerejšímu překvapení v případě německé inflace však nemůžeme vyloučit ani mírně vyšší číslo. Pokud se však původní předpoklady naplní, mělo by dojít k drobnému zpomalení v případě strnulejší jádrové inflace, u které očekáváme pokles z 2,7 % na 2,6 %.

Odpoledne dorazí data o spotřebitelích v USA, kromě statistik osobních příjmů a výdajů, které by měly v obou případech meziměsíčně vzrůst o nižší desetiny procenta, se dozvíme i výši růstu spotřebitelských cen skrze index PCE. Pohledem meziměsíčních dat se očekává, že spotřebitelé byli ochotni v září platit o 0,2 % vyšší ceny než předchozí měsíc, z hlediska meziroční cenové hladiny by však její růst mohl zpomalit z 2,2 % na 2,1 %, což by představovalo velmi dobrou zprávu pro americký Fed vzhledem k probíhajícímu cyklu uvolňování měnové politiky. Pokles se totiž očekává i v případě jádrové složky, která by mohla, podobně jako v eurozóně, zpomalit z 2,7 % na 2,6 % r/r.

Reklama

Pohled zpět:              

Včerejší den ve znamení ekonomického růstu otevřela data z české ekonomiky, která však zaostala za očekáváními a ve třetím kvartále podle předběžného odhadu ČSÚ porostla jen o 0,3 % k/k (vs medián trhu 0,4 %, náš odhad 0,5 %). K růstu tuzemského hospodářství nadále přispívá domácí poptávka, jejíž potenciál však snižuje přetrvávající strach z budoucnosti, který mezi spotřebiteli v letošním roce přetrvává. Za nižším než očekávaným výkonem ekonomiky stojí také horší vývoj na odbytových trzích, což se projevilo stagnací zahraniční poptávky. V meziročním vyjádření činil růst ekonomiky 1,3 %, což je sice zlepšení od minulého kvartálu, kdy růst dosahoval pouhých 0,6 % r/r, celkově však zřejmě česká ekonomika v letošním roce nakonec 1% růst nepřesáhne.
Více v komentáři: https://investice.rb.cz/?c15002[key]=5310

K pozitivnímu překvapení došlo v případě Německa, které opět „uteklo hrobníkovi z lopaty“ a navzdory očekávané korekci vykázalo mezikvartální růst HDP o 0,2 %. Význam tohoto překvapení však snižuje revize výsledku za druhý kvartál, kdy podle nejnovějších propočtů sousední ekonomika propadla ne o 0,1 %, ale až o 0,3 % k/k. K překvapení směrem výše došlo i v případě inflace, která podle národní metodiky v říjnu dosáhla cílových 2 %, podle Eurostatu pak dokonce 2,4 % r/r (vs odhad 2,1 %). Míra nezaměstnanosti ve stejném období vzrostla dle očekávání z 6 % na 6,1 %.

Reklama

Z eurozóny dorazily také dobré zprávy, když ekonomika měnového bloku ve třetím kvartále porostla nejspíše o 0,4 % k/k (vs 0,2 % v Q2), odhady přitom počítaly s růstem ve výši 0,2 %. Nejvyššího růstu dosáhlo Irsko (2 %), Litva (1,1 %) a Španělsko (0,8 %), naopak Lotyšsko zaznamenalo mezičtvrtletně propad o 0,4 %. Celkově se však odhad výkonu eurozóny může ještě měnit, jelikož aktuální číslo stojí zatím na neúplných datech.

V neposlední řadě vykázala značný růst také ekonomika USA, která ve třetím čtvrtletí vzrostla o 2,8 % v anualizovaném vyjádření, ačkoli trh očekával ještě lepší výsledek (3 %). Mírné zadrhnutí očekávaného růstu však vyvážil report ADP, podle kterého se zaměstnanost v soukromém sektoru v září zvýšila o více než 230 tisíc míst (vs +159 tis. v září), trh přitom očekával snížení růstu na +114 tisíc.

Akciovým trhům se včera nedařilo v USA ani v Evropě, americký index S&P 500 odepsal 0,33 %, zatímco německý DAX poklesl dokonce až o 1,13 %. Nenadchla ani pražská burza, kde akcie poklesly v souhrnu o 0,18 %. Koruna se dále obchoduje na slabších úrovních kolem 25,37 EUR/CZK.

Vít Mikušek
Vít Mikušek
analytik Raiffeisen Bank

Vít Mikušek je makroekonomickým analytikem Raiffeisenbank se zaměřením na oblast finančních trhů. Vystudoval magisterský obor Ekonomie a finance na Institutu ekonomických studií FSV UK, v rámci souběžného bakalářského studia na VŠE a FSV UK se věnoval teoretické ekonomii a veřejné politice. Do oblastí jeho zájmu patří globální politická ekonomie a finanční trhy včetně disruptivních technologií a kryptoměn. Před nástupem do Raiffeisenbank strávil 1,5 roku na výzkumné stáži na Yokohama National University v Japonsku.

Další články autora
Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama