Investice s vysokým výkonem
Kde berou automobily nadčasovou hodnotu a jak se do nich investuje? Je 6. listopadu 1977 a na francouzské Korsice vrcholí rozhodující závod série mistrovství světa. Je to poslední šance pro tým Ford zvrátit náskok Fiatu. Během nervydrásajícího souboje však Fordu Escort RS vypoví službu kardanová hřídel a...
Kde berou automobily nadčasovou hodnotu a jak se do nich investuje?
Je 6. listopadu 1977 a na francouzské
Korsice vrcholí rozhodující závod série mistrovství světa. Je
to poslední šance pro tým Ford zvrátit náskok Fiatu. Během
nervydrásajícího souboje však Fordu Escort RS vypoví službu
kardanová hřídel a cílem za jásotu publika projíždí jako
první Bernard Darniche za volantem nového Fiatu 131 Abarth, čímž
jej jednou provždy zapíše do historie. Tento závodní speciál s
dvoulitrovým atmosférickým motorem o výkonu 240 koní přinese
ještě celou řadu velkých vítězství a emocí „k nezaplacení“.
Hodnota samotného vozu však vyčíslitelná je. V roce 2015 jej do
svého portfolia zakoupil fond BHS Engine Classic Cars za čtvrt
milionu eur.
[sc:gallery id=20]
„Jde o ikonický vůz, který vyhrál
nejen světovou rallye v roce 1977, ale dosáhl prvenství i v letech
1978 a 1980 v kategorii automobilek. V kategorii řidičů s ním ve
stejných letech vyhráli
Markku Alen a Walter Rohrl, od nichž jej
máme podepsaný. Již dvakrát byl vyžádán na setkání Legend,
je to opravdu unikát,“ pochvaluje si Zdeněk Lepka, ředitel
společnosti BHS, která je spoluzakladatelem fondu kvalifikovaných
investorů Engine Classic Cars. Pokud jste stejně jako ostatní
podílníci fondu přesvědčeni, že technická dokonalost
legendárních strojů přináší zhodnocení i potěšení, můžete
do něj investovat i vy. K tomu, abyste se stali spoluvlastníky
každého stroje v portfoliu, potřebujete milion korun, což je ze
zákona daná hranice pro investice do tohoto typu fondu.
Investování do hodnotných automobilů
je ve své podstatě obdobné investování do cenných papírů, do
zlata a podobných nástrojů, vztahují se na něj stejné zákony,
regulace i dohled ČNB. Rozdíl je v tom, že jde o investici mnohem
hmatatelnější a vyvolávající emoce. Auta zkrátka mají duši.
„Všichni současní investoři jsou ,autíčkářiʻ. Je to
komunita lidí, kteří se o auta zajímají a sami je i sbírají,“
říká Zdeněk Lepka, mimo jiné předseda českého Ferrari Owners
Clubu. Fond založili spolu s Radkem Pokorným, známým milovníkem
a sběratelem aut, s nímž působí také ve skupině Engine.
Poklady na čtyřech kolech
Podobně jako u dalších sběratelských
artiklů i u aut roste cena s jejich ojedinělostí. To však není
zdaleka jediné kritérium. Fond pro své akvizice vyhledává
mistrovské kusy, s dokonalou technikou a příběhem, který je znát
z každé součástky. Naopak se vyhýbá vozům, které získaly
slávu „jen“ tím, že patřily celebritě nebo si zahrály v
hollywoodském trháku. „Pro nás je při nákupu směrodatné,
jestli je vůz v celkově dobrém stavu. Kontrolujeme servisní
historii, jestli jsou všechny součástky originální, kolik měl
majitelů a najel kilometrů. To všechno hraje roli v tom, zda jej
lze považovat za sběratelský kus a dá se očekávat další
zhodnocení. Jestli v něm jezdil Ronaldo nebo Messi, není
podstatné,“ vysvětluje Zdeněk Lepka.
[sc:gallery id=18]
Cena těchto vozů dále stoupá, pokud
jich na světě existuje jen omezený počet kusů. To je případ i
jednoho z dalších závodních speciálů v držení fondu, Lancie
Stratos. Tento vůz byl od začátku vyvíjen čistě pro závodní
účely a v jeho silniční verzi bylo mezi roky 1973−1975 vyrobeno
pouhých 400 kusů. Krom toho, že je Stratos nádherné auto (jeho
design navrhl Marcello Gandini, designér legendárního Lamborghini
Miura), patří Stratos mezi největší závodní legendy. Pyšní
se třemi po sobě jdoucími tituly v mistrovství světa značek
1974−1976 a dal vyniknout i svému nejslavnějšímu pilotovi
Sandrovi Munarimu, který se za jeho volantem stal i jedničkou
sezony 1977 a odnesl si pohár FIA.
Sběratelské rarity
Vzácná mohou být i auta vzešlá z
časově omezených spoluprací různých automobilek. Příkladem je
další investice Engine Classic Cars fondu, Citroën SM, který má
díky krátké spolupráci s automobilkou Maserati motor tohoto
italského výrobce. Toto GT ale na začátku sedmdesátých let
poněkud předběhlo dobu a vyrábělo se jen několik let. A to dělá
tento model zvláštním. Ve fondu se dají najít i úplně
ojedinělé a raritní vozy, jedním příkladem za všechny je
loňská akvizice v podobě Ferrari California vyrobeného k 70.
výročí založení automobilky, jež je svým provedením jediné
na světě.
[sc:gallery id=19]
Kromě vozů investuje fond též do
memorabilií týkajících se rychlosti a automobilismu. Zakoupil
například celou výstavu Václava Zapadlíka, malíře a
ilustrátora specializovaného na kreslení a malování historických
automobilů, čítající 113 signovaných reprintů. Vlastní též
unikátní knihu o historii Formule 1 s podpisy všech žijících
mistrů světa a letos se chystá i na nákup speciálního závodního
kola opět z limitované edice.
Na rozdíl od sběratelů fond musí umět auta nejen dobře nakupovat, ale také prodávat. V obou případech hrají zásadní roli znalosti a kontakty, kterými disponuje jak management fondu, tak i samotní investoři, kteří se na hospodaření fondu účastní. Podílníci mají samozřejmě také možnost se se svými auty pokochat a účastnit se společných akcí, které pro ně BHS připravuje. Podíl v Engine Classic Cars fondu je pro ně zkrátka víc než jen další investicí. Je to cesta, která je spojuje s ostatními nadšenci, dává možnost dotknout se opravdových legend na čtyřech kolech a pro mnohé je to i součást životního stylu.
[sc:gallery id=2]
[sc:articleform id=16 articleid=928]