Karlovarské minerální vody (KMV) koupí PepsiCo.
O transakci se neoficiálně spekulovalo již zhruba před dvěma měsíci, takže obchod není zcela překvapením...
O transakci se neoficiálně spekulovalo již zhruba před dvěma měsíci, takže obchod není zcela překvapením.
Odhadnout cenu je složité, nicméně, lze předpokládat, že prodejní cena byla relativně vysoká, protože pravděpodobně zahrnovala prémii za velký balík silných značek a vysoký podíl na trhu, který tato transakce kupci zajistí.
Transakce posílí postavení výrobní a distribuční části řetězce, tedy KMV, naopak bude negativní pro tzv. segment HoReCa, tedy odběratele nápojů a pochutin z řad hotelů, restaurací a kaváren. KMV získá vůči svým zákazníkům silnější vyjednávací pozici, protože bude poskytovat ještě širší a komplexnější portfolio značek a produktů. Pro Kofolu je to také negativní zpráva, její konkurent posiluje pozice. Na jedné straně to Kofolu ohrožuje, na druhé to ale mírně zvyšuje pravděpodobnost, že Kofola bude muset reagovat a mohla by se pokusit získat větší sílu na trhu.
KMV má na českém trhu a v regionu v oblasti produktů velmi silnou pozici v segmentu minerálních vod a z aktivit je špičkou v oblasti marketingu a distribuce. Chybí ji ale silná značka v segmentu sladkých kofeinových vod. Takže synergie z transakce pro KMV je rozhodně velká. I z tohoto pohledu pravděpodobně za transakci zaplatí prémiovou cenu.