Slovenský Gevorkyan přepisuje dějiny Pražské burzy

Pražská burza poprvé za 150 let své existence uvítala zahraniční firmu. Už tento samotný fakt svědčí o výjimečnosti slovenského podniku Gevorkyan, jehož IPO na burze START v těchto dnech probíhá. Firma ovšem udává trendy i v dalších oblastech svého působení a je tak nadějí pro další slovenské společnosti, které její úspěch s napětím sledují. Podaří se Gevorkyanu získat potřebný kapitál pro rozšíření své výroby a poroste i cena jeho akcií? Podle všech indicií se zdá, že ano. V tomto článku se dozvíte více o tom, proč se nejspíš jedná o jednu z nejzajímavějších příležitost za velmi dlouhou dobu.

Slovenský Gevorkyan přepisuje dějiny Pražské burzy
 Redakce
Redakce

Pokročilá technologie, která roste v krizi

V čem je tedy Gevorkyan tak zajímavý? Vše začíná už u jeho oboru. Zabývá se práškovou metalurgií a kompozitními materiály. Tato technologie spočívá v mísení práškových kovů do forem a jejich následné tepelné úpravě. Tímto způsobem je možné získat velmi kvalitní kovové výrobky levně, rychle, kvalitně a ve velkém množství. Laik si tento proces může představit jako 3D tisk – ten je principielně podobný, jen pracuje s jinými materiály. Tato technologie proto šetří jiným firmám náklady, a proto se jí dobře daří v krizi. V čem je tedy háček? Na práškovou metalurgii je zapotřebí velmi pokročilé know-how. To se v rodině Gevorkyan rozvíjí již třetí generaci a všichni její členové s kovovými prášky vstávají i usínají. I když jejich cesta k úspěšnému podniku nebyla vůbec snadná. Právě těžké začátky je naučily tvrdé práci, se kterou svůj podnik neustále rozvíjejí. Příběh rodiny začal v arménském Jerevanu, odkud své podnikání postupně přesunuli na Ukrajinu později na Slovensko a teď i částečně do Rakouska. Geografický směr při tom není náhodný. „Západu se nebojíme - naopak. Řešíme totiž technologicky vyspělé komponenty, které využijí zákazníci na celém světě včetně těch nejvyspělejších průmyslů a to i v natolik sofistikovaných odvětví, jako je například vývoj automobilové technologie v USA.“ Uvádí Artur Gevorkyan, který rodinný podnik vede.

Reklama

Náš zaměstnanec Kawasaki.

Ve firmě má třetina zaměstnanců vysokoškolské vzdělání, což je pro výrobní firmu naprosto nadstandardní. I díky tomu je firma na světové špičce technologického vývoje. „Prezentujeme obor, který sami vyvíjíme.  A to co se u nás vymyslí, se pak učí studenti na prestižních univerzitách, kam jezdí přednášet naši zaměstnanci.“ Vysvětluje pan Gevorkyan. Po vzoru T. Bati podporuje neustálý rozvoj svých lidí. Ti, co vydrží prvních několik kritických měsíců a přijmou náročné pracovní tempo, pak ve firmě zůstávají velmi dlouho. „I po 25 letech u nás stále pracují naši první zaměstnanci a dnes už i jejich děti.“ Doplňuje. Pro firmu tak pracuje cca 160 lidí a i přes to, že za poslední rok zdvojnásobila své tržby, jejich množství nezvyšuje. Je to způsobeno masivním nasazením robotizace. Gevorkyan se tak stal ukázkou úspěšného přechodu na průmysl 4.0. Procentem nasazením robotů dokonce překonává průměrnou japonskou firmu. Ze země vycházejícího slunce také pochází většina strojů, které firma využívá k výrobě sofistikovaných součástek. Ty jsou pak zpravidla vyrobené přímo na míru zákazníkovi. „Neprodáváme výrobky, ale řešení“ vysvětluje pan Gevorkyan. Umělá inteligence spolu s odborníky Gevorkyanu tvoří návrh technologického řešení a stanoví i ideální složení a postup výroby vzhledem k optimálním vlastnostem výsledné součástky. Díky tomuto přístupu je naprostá většina produktů firmy ve světě unikátní. Její zákazníci, kteří se na vývoji přímo účastní, pak výsledný produkt odebírají po dlouhé roky. Plánování výroby je proto dlouhodobé a odběratelé jsou stálí. Stát se jedním ze zákazníků Gevorkyanu ovšem není jednoduché – poptávka je totiž příliš velká. 

Reklama

Současné výzvy

Při výběru partnerů se řídí i geopolitikou. Vzhledem k otřesným zkušenostem rodiny s perzekucí ze strany Sovětského Svazu, Gevorkyan nikdy neobchodoval s Ruskem, Ukrajinou, ani s žádnou zemí, která k bývalému území SSSR kdy patřila. Dodává zákazníkům v Evropě od Irska až po Bulharsko. Na východ dále pak až do Číny, Indie, Izraele a Japonska. 20% výroby pak dohromady do obou Amerik.

V turbulentní době se firmě daří překonávat i další výzvy. Jednou z nich je i energetická krize, která výrobní podniky v Evropě silně ovlivňuje. „Máme svou zkušenost, když Moskva vypnula plyn v Arménii a lidi umrzali ve svých domovech. To nás naučilo přemýšlet nad energickou bezpečností. Proto velmi investujeme do fotovoltaiky a snažíme si maximum energie vyrobit sami.“ Vysvětluje pan Gevorkyan. Ve firmě mají například i vlastní dusíkový generátor a v přípravě je i vodíkový generátor, který má možné přesahy i jako palivo. 

Jinou výzvou je zdražování. Ani to však Gevorkyanu neškodí. Firma je totiž schopna přenést inflaci na své zákazníky. „Nezneužíváme toho, ale víme, že za nás není náhrada. Proto jsou naše cenové nabídky transparentní a svou cenotvorbu rozkrýváme. Při zvýšení cen přesně odhalujeme, kde ceny rostou a zákazníci to akceptují.“ 

A jak si firma dokáže poradit s problémy s dopravou, které dusí globální obchod? Logistické potíže ve světě Gevorkyanu spíš nahrávají. Pozornost odběratelů napříč trhem se totiž s rostoucími náklady na dopravu obrací zpět k domácím výrobcům. Umístění firmy na Slovensku se tak zejména pro evropský trh stává velmi výhodné. 

Pesimistické ekonomické vyhlídky anticyklické firmy jako je tato vysloveně těší. V poslední krizi z roku 2009 totiž vyrostla o 60%. Dokáže jiným firmám šetřit náklady a to je potřeba zejména v období hospodářské recese.

Úspory vycházejí z bezodpadové výroby. Místo standardního opracování kusu kovu jde na výrobu opačně. Vybere správný materiál, namíchá prášek, zapeče jej a hotový výrobek je na světě. Díky tomu se jedná o ekologické řešení s minimalizovaným dopadem na životní prostředí.  

Nová doba přináší i nové příležitosti. Ty firma neustále aktivně vyhledává. Jedním z příkladů je aktuálně například výroba jízdních kol. Jejich výrobcům totiž kriticky chybí některé sofistikované součástky například v převodovce a v brzdách. Tento aktuální nedostatek dokáže právě Gevorkyan snadno vyřešit.

Příležitosti přináší i válka, vojenským zakázkám se však firma vyhýbá. Zajímavější je pro ni technologie pro zefektivnění výroby a trvanlivosti potravin. To přispívá k důkladné diverzifikaci. 

Investice do rozvoje

Největší bolest firmy je kapacita výroby. Poptávka je zkrátka příliš vysoká. „Pražská burza je pro nás dosažitelná jen díky dlouhodobé spolupráci s BHS. Jeho poradenství nám umožnilo udělat tento krok a dostat se ke kapitálu, který nám umožní rozšířit výrobu.“ Vysvětluje pan Gevorkyan. Firma si jde na burzu pro 35 milionů Euro. Jedná se proto o největší úpis akcií v historii burzy START. Pozemky jsou nakoupené, nové haly se staví, stroje jsou objednané a dlouhodobé kontrakty podepsané. Stačí tak už jen vložit kapitál. A ten může být i váš. Pokud chcete využít tuto vyjímečnou příležitost, máte možnost se zúčastnit vstupu Gevorkyanu na burzu a zajistit si tak svůj podíl z jejich úspěchu. IPO probíhá do 15.6. Minimální investice je cca 25000. Vše důležité se dozvíte i na webu www.gevorkyanIPO.cz.


[sc:articleform id=1 articleid=2407]

Reklama

Vědomosti dne

Jak obchodovat s akciemi

Svět velkých financí a tradingu na burzách je nyní otevřenější, než kdy dřív. Investiční strategie, které byly dříve výsadou malé skupiny finančníků, jsou dnes přístupné každému, kdo si zřídí účet u brokera, kterých je celá řada. Než se ale investor vrhne do světa obchodování akcií, měl by znát základní termíny a principy.

Proč cena zlata stále roste?

Zlato je cenný kov, který provází lidstvo po tisíciletí. Vždy bylo symbolem bohatství a napříč věky vždy dokázalo udržet svou hodnotu. A právě v tom spočívá jeho přitažlivost pro investory. Je to aktivum, které dlouhodobě obstálo přes všechny krize a ekonomické turbulence. Proč je zlato dobrá investice a proč jeho cena dlouhodobě roste?

Jak začít investovat

Investování je jedním ze způsobů, jak se účinně bránit proti inflaci a ochránit své peníze. Základem však je, poznat nejprve své možnosti, preference a stanovit si realistická očekávání. Váš investiční plán by měl počítat se třemi základy investování - výnosem, rizikem a likviditou.

Reklama
Reklama