Toyota čtvrtým rokem v řadě uhájila pozici světové jedničky
Zatímco koncern General Motors (GM) a Volkswagen své prodejní výsledky za loňský rok zveřejnily již v uplynulých 2 týdnech, japonská Toyota Motor (TM) se pochlubila až dnes.
Zatímco koncern General Motors (GM) a Volkswagen své prodejní výsledky za loňský rok zveřejnily již v uplynulých 2 týdnech, japonská Toyota Motor (TM) se pochlubila až dnes. Údaje o prodejích vozů ukázaly, že druhý rok v řadě se pořadí na stupních vítězů nezměnilo. Stalo se tak přestože Toyota i Volkswagen zaznamenaly meziroční pokles odbytu.
Magickou hranici 10 mil. prodaných vozů loni překonala jen japonská automobilka, která si vedoucí pozici udržela čtvrtý rok v řadě. Pro připomenutí její prodeje zahrnují ještě vozy Daihatsu Motor a Hino Motors.
Přehled prodejů koncernů v roce 2015
1. Toyota Motor - 10,151 mil. vozů (-0,8 %)
2. Volkswagen - 9,93 mil. (-2 %)
3. General Motors - 9,8 mil. (+0,2 %)
O prodejích v roce 2014, kdy Toyota a Volkswagen dosáhly dosud rekordních prodejů podrobnosti zde.
Toyota si až na přestávku v roce 2011 udržuje vedoucí pozici od roku 2008. Od té doby tedy převzala jinak sedm dekád trvající nadvládu GM.
Koncern Volkswagen o možnost překonat či alespoň dorovnat prodeje Toyoty připravila jistě aféra „dieselgate“. Díky silnému 2Q v polovině roku Volkswagen dokonce statistiky prodejů vedl.
Přehled vývojů prodejů v loňském roce
Toyota v průběhu loňského roku upravovala nevýrazně výhled prodejů (většinou směrem níže), nakonec ale prakticky přesně naplnila očekávání vydané v úvodu roku 2015. Pro letošek očekává další nepatrný pokles na 10,114 mil. vozů.
Zároveň dnes Toyota uvedla, že hodlá plně ovládnout zmiňovanou automobilku Daihatsu. Dosud v ní vlastní 51 %, resp. zbývající podíl lze v současnosti ocenit v přepočtu na zhruba 3 mld. USD. Akcie Daihatsu dnes v Tokiu v reakci zaznamenaly největší kurzový skok od listopadu 1999, když si polepšily o +16 %. Toyota naopak popřela zprávy médií o jednáních o spolupráci se Suzuki.
Hospodářské výsledky
Jak se loňské prodeje promítly do celkových hospodářských výsledků automobilek, se začneme dozvídat od příštího týdne. Ve středu 3.2. přijde s reportem americká GM, následně v pátek 5.2. japonská Toyota. Koncern Volkswagen se pochlubí až o měsíc později ve čtvrtek 10. března. V očekávání, kromě informace ohledně případné letošní dividendy, budou zejména firemní odhady o očekávaných dalších ekonomických dopadech zmiňované aféry. Trhy očekávají, že dosud vyčleněných 6,7 mld. EURnebude konečnou sumou. Zvláště s ohledem na řadu soudních sporů ať s institucemi, či samotnými spotřebiteli.