Facebooku se letos lepí smůla na paty
Společnost Facebook má problémy, kam se podívá. Uživatelům se nelíbí velké množství zobrazených reklam. Regulátorům zase nedostatečná ochrana soukromých dat.
Společnost Facebook má problémy, kam se podívá. Uživatelům se nelíbí velké množství zobrazených reklam. Regulátorům zase nedostatečná ochrana soukromých dat. Problém má i s daňovými úřady v EU, kvůli placení velmi nízkých, nebo žádných daní.
Facebook se zkrátka stal příliš silným na to, aby ho vlády a ostatní regulátoři mohli dále ignorovat. Automaticky se dostává do jejich hledáčku vzhledem ke své velikosti a téměř monopolnímu postavení v oblasti sociálních sítí. A není divu. Nedávná kauza se zneužitím uživatelských dat ukázala, jakou sílu Facebook má. Dokáže ovlivňovat volby v různých koutech světa na základě principu, kdo víc zaplatí, ten vyhraje, nebo alespoň získá velkou výhodu. Paradoxně je však kauza úniku dat pro Facebook skvělou reklamou. Inzerenti vidí, jak silně Facebook dokáže ovlivnit chování spotřebitelů.
Negativem této "reklamní kampaně" je skutečnost, že uživatelé Facebooku budou pravděpodobně opatrnější v poskytování a sdílení osobních informací. To může mít negativní dopad na zisky firmy z prodeje reklamy. Další hrozbou pro Facebook jsou vyšší daně, navrhované například Evropskou unií, jež jsou založeny na tržbách nebo počtu zobrazených reklam. Nynější obchodní válka mezi USA a Čínou by Facebook a ostatní americké technologické giganty měla naopak ovlivnit relativně málo. Důvod je jednoduchý. Čína již nyní výrazně omezuje a blokuje jak Facebook, tak například Google a další firmy. Z toho důvodu tam tyto společnosti o tržby téměř nepřijdou.