Nejintenzivnější výstavba se loni odehrávala v Praze
Nejintenzivnější výstavba byla loni v Praze, kde na jednoho obyvatele připadalo 49.402 korun...
Nejintenzivnější výstavba byla loni v Praze, kde na jednoho obyvatele připadalo 49.402 korun tržeb stavebních firem. Naopak v Libereckém kraji to bylo 19.843 korun. Průměr za celou ČR byl 29.266 korun. Podíl veřejných zakázek na celkových tržbách vzrostl na 45,9 procenta. Na stavby v zahraničí loni připadalo 3,27 procenta celkových tržeb. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Za hlavním městem v intenzitě výstavby následovaly Jihomoravský (31.655 Kč), Jihočeský kraj (31.296 Kč) a Vysočina (30.203 Kč). Naopak po Libereckém kraji na tom byly nejhůře Zlínský (21.498 Kč), Moravskoslezský (22.628 Kč) a Karlovarský kraj (23.070 Kč). Při regionálním porovnání vychází ČSÚ z údajů u podniků s 20 a více zaměstnanci.
Podíl veřejných zakázek na celkových tržbách loni meziročně vzrostl o 3,5 procentního bodu na 45,9 procenta. Největší podíl měly veřejné zakázky v roce 2002, a to 55,1 procenta. Nejnižší byl v letech 2016 a 2017 (32,6 procenta).
Celkové tržby stavebních firem v Česku loni meziročně vzrostly o 8,1 procenta na 542,6 miliardy korun. To bylo nejvíce od roku 2008. Velká většina tržeb byla vytvořena v tuzemsku. Zahraniční podíl meziročně vzrostl o 0,4 procentního bodu na 3,27 procenta. Šlo o 17,8 miliardy korun. Podíl byl druhý nejvyšší od roku 1994, od kdy jsou údaje k dispozici. Absolutní objem byl rekordní.
Pokud jde o novou výstavbu, rekonstrukce a modernizace staveb, největší podíl (37 procent) loni patřil inženýrským stavbám, tedy například stavbě silnic, železnic nebo mostů. Necelá čtvrtina patřila výrobním budovám. Následovaly bytové budovy (20 procent) a nevýrobní nebytové budovy (19 procent), jako třeba školy, nemocnice nebo kanceláře. Na vodohospodářské stavby, například hráze, nádrže nebo meliorace, připadalo procento.
"Již více než 134 let platí na našem území různé stavební předpisy. Bohužel jejich současná podoba výrazně brání rozvoji bydlení a dopravních komunikací v naší zemi. Je proto namístě provést zásadní reformu, která povede k výraznému zkrácení délky vydávání stavebních povolení."