Pod pokličkou pololetních výsledků společnosti Avast
Společnost Avast reportovala první hospodářské výsledky od uvedení akcií na burzu. Firma dosahuje meziročního růstu u všech podstatných ukazatelů. Zdroje růstu tržeb jsou navíc rovnoměrně rozloženy. V segmentu koncových spotřebitelů pomohlo zvýšení celkového počtu zákazníků. Pozitivní je také růst průměrné útraty na jednoho zákazníka i zvyšující se prodej ostatních produktů.
Společnost Avast reportovala první hospodářské výsledky od uvedení akcií na burzu. Firma dosahuje meziročního růstu u všech podstatných ukazatelů. Zdroje růstu tržeb jsou navíc rovnoměrně rozloženy. V segmentu koncových spotřebitelů pomohlo zvýšení celkového počtu zákazníků. Pozitivní je také růst průměrné útraty na jednoho zákazníka i zvyšující se prodej ostatních produktů.
Antivirový software a jiné služby společnosti používá zhruba půl miliardy zákazníků po celém světě. Z nich pouze zhruba 5 procent jsou platící zákazníci. To je na první pohled velmi málo, na druhé straně jsou ale náklady firmy na poskytování softwaru zdarma pouze 2 americké centy ročně na jednoho uživatele. Tito uživatelé tak mohou být velmi levným prodejním a marketingovým kanálem, přes který firma může upsellovat prémiové služby nebo nabízet příbuzné služby formou cross-sellingu. Zatím většinu letošního růstu z hlediska cross-sellingu produktů zajišťuje virtuální privátní síť (VPN) a utility, zejména CCleaner, čistič souborů harddisku.
Ač se firma proslavila svým antivirem, už celá polovina tržeb společnosti pochází z jiných produktů. Kromě přímé monetizace uživatelské báze skýtá další možnosti například distribuce softwaru třetích stran, zobrazování mobilní reklamy nebo využití dat o chování zákazníků. Společnost v současnosti intenzivně vyvíjí nové produkty, které doplňují stávající portfolio služeb, zejména v oblasti moderních trendů v kyberbezpečnosti. Firma se navíc chystá spustit jako samostatný produkt službu Avast Home Security. Ten je zacílen na rapidně rostoucí segment chytrých propojených zařízení – internet věcí (IoT).
Díky vysokému podílu předplatného má firma zhruba 428 milionů dolarů v předplacených službách, které poskytne až v budoucích měsících. Předplatné jí pomáhá snižovat potřebu provozního kapitálu a dává budoucím tržbám vysoký stupeň předvídatelnosti na nejbližších 12 až 15 měsíců. Toho si investoři velmi cení. Objem inkasovaného předplatného se meziročně zvýšil o zhruba 12,6 procenta bez vlivu změn kurzů měn.
Z hlediska rozpočtu většina investorů řeší finanční páku Avastu. Firma ale dluh splácí a zadlužení snižuje. Dluh se povedlo snížit o 330 milionů dolarů, k čemuž výrazně dopomohla i část prostředků získaných z vydání akcií v letošním roce na burze v Londýně. Aktuální dluh činí cca 1,3 miliardy dolarů a představuje přibližně 4 roky splácení při současné úrovni tvorby volných peněžních toků FCF ve výši přibližně 300 milionů dolarů ročně, pokud zohledníme některé jednorázové vlivy, jako například náklady na IPO a také nižší budoucí platby úroků díky splacení části úvěru. Je samozřejmé, že navrhovaná dividenda na úrovni 40 procent FCF celkovou reálnou dobu splácení úvěru prodlouží. Navíc společnost dlouhodobě plánuje zachovat dluh minimálně na úrovni 1,5 násobku upraveného peněžního zisku EBITDA. To by v současnosti znamenalo přibližně polovinu nynější úrovně dluhu, tedy zhruba 650 milionů dolarů.
Dividendový výplatní poměr 40 procent volných peněžních toků by pro výplatu v roce 2019 mohl znamenat hrubou dividendu zhruba 8,3 amerického centu na akcii, tedy asi 6,5 britské pence. To by při současné ceně přibližně 2,5 britské libry za akcii představovalo hrubý výnos zhruba 2,6 procenta. V dalších letech při zahrnutí celého ročního výsledku společnosti by dividenda mohla činit přibližně 9,5 pence a investoři by se mohli těšit na celkový dividendový výnos okolo 4 procent.
[sc:articleform id=1 articleid=674]
"Mezi rizika pro společnost Avast patří poskytování přednastavených služeb v rámci operačních systémů. Zákazníci si začínají zvykat, že mohou mít základní služby kyberbezpečnosti zdarma a již je nic nenutí platit další peníze za specializovaný software."
Štěpán Křeček, Hlavní ekonom BHS
Líbil se Vám tento článek? Sdílejte ho s přáteli: