Značky McDonald's a KFC poškozuje v Asii a na Blízkém bojkot Izraele
Příčinou jsou výzvy k bojkotu těchto značek v době konfliktu v Gaze...
Americkým značkám rychlého občerstvení, včetně McDonald's a KFC, se teď v Asii, na Blízkém východě a v některých částech Evropy obtížněji podniká. Příčinou jsou výzvy k bojkotu těchto značek v době konfliktu v Gaze kvůli domnělým vazbám na Izrael, uvedla agentura Bloomberg.
Situaci vyostřilo právě napětí na Blízkém východě, které vyvolalo vlnu podpory Palestincům. Mnoho muslimů v regionu od začátku války změnilo své spotřebitelské návyky a snížilo poptávku po rychlém občerstvení od amerických značek.
McDonald's se stal terčem bojkotu, když fotografie a videa na sociálních sítí ukázaly, jak franšízové provozovny firmy v Izraeli dávají jídlo tamním vojákům po útoku z loňského 7. října. Franšízant značky v Saúdské Arábii pak vydal prohlášení, v němž vyjádřil soucit s Palestinci. Věnoval také dva miliony saúdských rijálů (12,2 milionu Kč) na pomoc Gaze. Franšízanti v dalších zemích s velkým počtem muslimů následovali jeho příkladu a několik společností vydalo veřejná prohlášení, ve kterých zdůraznily svoji politickou neutralitu.
Spoluzakladatel investiční firmy Shatranj Capital Partners Brandon Guthrie agentuře Bloomberg řekl, že konflikt po 7. říjnu zasáhl všechny, nejen západní značky. Dopad na americké řetězce McDonald's a Starbucks byl ale výrazně vyšší, protože byly více vystaveny působení v Egyptě, Jordánsku a Maroku.
McDonald's nezveřejnil, kolik ho vlna bojkotu v loňském čtvrtém čtvrtletí stála, generální ředitel Chris Kempczinski ale v únorovém projevu k výsledkům hospodaření řekl, že dopad byl nejvíce znát na Blízkém východě a také v muslimských zemích, jako je Indonésie a Malajsie.
Bojkotu nebyly ušetřeny ani některé franšízy KFC v jihovýchodní Asii. Více než 100 provozoven KFC v Malajsii muselo dočasně zavřít a místní provozovatel restaurací QSR Brands (M) Holdings apeloval na svoji početnou spotřebitelskou základnu mezi muslimy a upozornil, že z jeho 18.000 zaměstnanců je zhruba 85 procent muslimů.
V Pákistánu mají teď v některých obchodech s potravinami prominentní místo v regálech a přednost místní značky vody a nealkoholických nápojů před značkami Coca-Cola a Pepsi, které jsou v zemi oblíbené už desítky let. Mezi obyvateli kolovalo několik plakátů označujících velké nadnárodní společnosti, včetně obou zmíněných značek nápojů, za výrobky spojené s Izraelem. Pákistánský výrobce plechovek pro Pepsi a Coca-Colu zaznamenal v prvních třech měsících letošního roku pokles tržeb o 11 procent, částečně kvůli utlumené domácí poptávce způsobené reakcí na nepokoje na Blízkém východě, uvedla firma Pakistan Aluminum Beverage Cans.
Podobně jako v Asii a na Blízkém východě měl bojkot viditelné dopady také v severní Africe. Podle zprávy Arab News byla v dubnu kvůli celonárodním protestům dočasně uzavřena první provozovna KFC v Alžírsku.
V Evropě, kde je veřejné mínění méně homogenní, je dopad bojkotu obtížnější zjistit. Společnost AmRest Holding, jeden z největších provozovatelů řetězců s rychlým občerstvením v Evropě, ve své zprávě za první čtvrtletí uvedla, že válka na Blízkém východě může "ovlivnit důvěru spotřebitelů, změnit jejich sklon ke spotřebě a způsobu konzumace". Nevyčíslila však, jak se tato nejistota zatím projevila na výkonu firmy. AmRest má práva na značky fastfoodů, jako je Burger King, KFC a Pizza Hut.
Jednou z evropských zemí, kde je dopad významný, je podle ředitele McDonald's Francie. Pokles tržeb ale podle něj velmi závisí na tom, kde se restaurace nachází, zda je v muslimské oblasti, anebo jinde.
Zatímco "všichni jsou na trendové linii, která se zotavuje", podnikům McDonald's a Starbucks může trvat až do konce roku, než se jim podaří zotavit, protože u nich byl ten propad vyšší, řekl Guthrie.
Zdroj: ČTK